گفتار درمانی حرف ر به کودک

گفتار درمانی حرف ر به کودک

گفتار درمانی حرف ر چگونه است؟

  کودکان صدای ر را می‌توانند در سن ۵ یا ۶‌ سالگی تلفظ کنند. اگر کودکی تا ۳ سالگی نتواند حرف ر را به خوبی تلفظ کند به گفتار درمانی نیاز دارد. در این مواقع گفتار درمانگر بعد از بررسی و ارزیابی به کودک فرصت می‌دهد به طور خود آموز حرف ر را بیاموزد و تلفظ کند. در ادامه در مورد گفتار درمانی حرف ر به کودک بیشتر صحبت خواهیم کرد.  

مشخصات صدای ر

  هر صدا دو مشخصه مهم و اختصاصی دارد که باعث تمایز آن از بقیه صداها می‌شود. برای ایجاد صدا در حرف ر لازم است که زبان پایین نزدیک دندان‌های پایینی قرار بگیرد. البته باید زبان بدون اینکه به جایی بخورد به سمت پایین بدون فشار حرکت کند یا رها شود.   گفتار درمانی حرف ر به کودک و بزرگسالان  

مراحل گفتار درمانی حرف ر در منزل

  در هنگام ایجاد صدای ر نیاز نیست نوک زبان به دندان‌ها بچسبد. جلوی زبان در حین ایجاد تلفظ صدای ر آزاد است و کمی لرزش دارد. در حین گفتار درمانی از کودک بخواهید حواسش به دهان و حرکت زبان باشد تا بتواند مراحل تولید صدای ر را به درستی انجام دهد. در حین انجام گفتار درمانی حرف ر به کودک مقابل او آینه‌ بگذارید تا کودک بتواند مراحل تولید صدای ر را در خود ببیند. اینگونه کودک می‌تواند در صورت ایجاد خطا عملکرد خود را اصلاح کند. کودکان داستان و قصه را دوست دارند، آموزش تلفظ کلمات با داستان یک روش خوب برای آموزش تلفظ حروف الفبای فارسی است. ساخت کاردستی یکی از روش‌های جذاب برای آموزش کلمات به کودکان می‌باشد. همه کودکان به ساختن کاردستی علاقه زیادی دارند، می‌توان با استفاده از علاقه کودکان واژگان را به آن‌ها آموزش داد. به طور مثال برای افزایش دایره لغتی که صدای ر دارند می‌توانید با کمک هم کاردستی درست کنید. در حین ساخت کاردستی‌ها کلماتی که صدای ر دارند را در موقعیت‌های مختلف تکرار کنید تا گوش کودک به شنیدن صدای ر عادت کند.  

مدت زمان گفتار درمانی حرف ر

  در آموزش صدا به کودکانی که دارای اختلال تلفظ ر هستند، حتما والدین باید با حوصله باشند. آموزش هر کدام از این مراحل به زمان نیاز دارد و نمی­توان مدت زمان مشخصی را برای گفتار درمانی حرف ر به کودک تعیین کرد. بعضی از کودکان در مرحله آموزش نیاز به زمان زیادی دارند، بعضی دیگر در آموزش و یادگیری هجاها به گفتار درمانی نیاز دارند. والدین در گفتار درمانی نباید مراحل را عجولانه طی کنند، چرا که نیاز است کودک همه مراحل را به خوبی بیاموزد.   فیلم گفتار درمانی حرف ر  

آیا سن و سال باعث اختلال در تلفظ می‌شود؟

  اختلال تلفظ تنها مختص به کودکان نیست. افراد بزرگ‌سال نیز به دلایل مختلف نمی­توانند کلماتی که حرف ر دارند را تلفظ کنند. معمولا افرادی که دچار سکته مغزی و ضربه به سر و…­ می‌شوند، معمولا در بحث و تلفظ دچار مشکل می­شوند. به همین دلیل نیاز به گفتار درمانی دارند تا بتوانند در ارتباط روزمره خود از همه کلمات و حروف بدون مشکل در گفتگوهای خود استفاده کنند. اختلال تلفظ مشکلی کوچکی نیست در صورت عدم درمان اختلال تلفظ حروف افراد به مرور زمان دچار کاهش اعتماد به نفس در روابط شغلی، تحصیلی، اجتماعی و… می‌شوند.  

چرا افراد نمی‌توانند حرف ر را به خوبی تلفظ کنند؟

  اشتباه در تلفظ حرف ر، معمولا ناشی از عدم فراگیری صحیح جایگاه تماس زبان با سقف دهان و لثه می‌باشد. گاهی اوقات خطا در تلفظ حرف ر صرفاً عادت اشتباهی است که تصحیح نشده است. در برخی موارد کوتاهی بند زبان باعث می‌شود حرکت رو به بالای زبان ممکن نباشد.   گفتار درمانی حرف ر در منزل  

روش‌های تصحیح تلفظ حرف ر

  از دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده بخواهید حرف ر را تلفظ کند، فیلم کوتاهی تهیه کنید و نحوه‌ی تلفظ آن‌ها را با خودتان مقایسه کنید. چشمان خود را ببندید و جایی که زبان را بر حسب عادت قرار می‌دهید را حس کنید، جای صحیح را پیدا کنید و زبان را در آن جایگاه قرار دهید. تمرین جارو کردن سقف دهان، نوک زبان خود را از پشت دندان‌های جلویی بالا به سمت عقب روی سقف دهان بکشید. در هنگام انجام این تمرین توجه کنید که فک پایین را حرکت ندهید و عضله‌ی زبان را حرکت بدهید‪ .‬در حالیکه همین تمرین را انجام می‌دهید سعی کنید صدای ر را تولید کنید.‬ استفاده از صدای مسلسل، برای این تمرین صدای ر را با فشار تلفظ کنید، سپس نوک زبان را به سمت عقب و داخل سقف دهان بکشید. استفاده از نخ دندان، نخ دندان را از ردیف چند دندان بالا و به صورت دو طرفه رد کنید. تماس نرم لب‌ها را با نخ دندان تمرین کنید و سعی کنید ر را تلفظ کنید. استفاده از آینه در تمام تمرینات توصیه مى‌شود. دیدن حرکات زبان به شما کمک مى‌کند بتوانید مشکلات خود را ببینید و بتوانید آن‌ها را رفع کنید.  

تلفظ اشتباه حروف چه تاثیری در فرد می‌گذارد؟

  تلفظ اشتباه حروف در بزرگ‌سالی تأثیر خوبی بر مخاطب و شنونده ندارد. ممکن است مشکلات تلفظ باعث شود گفتار فرد وضوح کافى را نداشته باشد. مشکلات تلفظی اعتماد به نفس فرد را در بزرگ‌سالی برای برقراری ارتباط کم می‌کند. مشکلات تلفظ در بزرگ‌سالی باعث از دست دادن فرصت‌هاى شغلی می‌شود.   اموزش حرف ر در گفتار درمانی  

چگونه صدای ر را درست تلفظ کنیم؟

  اولین کار این است که به فرد کمک کنید که صدا را به تنهایی تلفظ کند. فرد باید صدا را به تنهایی تلفظ کند نه اینکه در کلمه یا جمله از آن استفاده کند. به کودکتان بگویید اینو بگو و بعد صدا را بگویید و ببینید که او صدا را درست تلفظ می‌کند یا نه. اگر صدا را به صورت تنها تلفظ کرد و چندین بار آن را درست گفت آنگاه می‌توانید مرحله بعدی را با کودک خود انجام دهید. ولی اگر نتوانست این کار را انجام دهد باید تا توانا شدن و مهارت یافتن در این مرحله بماند.   نتیجه گیری گفتار درمانی به افرادی که دچار اختلالات مختلف گفتار و زبان هستند در هر سنی کمک می‌کند. در صورت نیاز به گفتار درمانی حرف ر به کودک می‌توانید از گفتار درمانگران توانمند کمک بگیرید. صدای ر از جمله صداهایی است که بیشتر کودکان آن را با خطا تلفظ می‌کنند. آموزش حرف ر کار سخت و زمان‌بری است، برای رفع این مشکل از متخصصان گفتار درمانی کمک بگیرید.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

  گفتار درمانی با جدیترین روش های روز دنیا با بهترین دکتر متخصص،درمان وزوز گوش با روش های مختلف(صدادرمانی، الکتریکی، ماسکر، TRT، موسیقی درمانی)، تجویز جدیدترین سمعک های 2022 با شرایط اقساط، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، ارزیابی شنوایی بزرگسالان در مرکز فراشنوا انجام می شود و همچنین باعث افتخار است که تاکنون در زمینه وزوز گوش و تجویز سمعک توانسته ایم رضایت بیش از 90 درصد بیماران مراجعه کنندگان به این مرکز را با روش های مختلف درمان و تجویز مناسب سمعک بدست بیاوریم.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.