گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی

  مجموعه اقداماتی که فرد، والدین و مراقبین تحت نظر و برنامه آسیب شناس گفتار و زبان را در منزل انجام می‌دهند، گفتار درمانی در منزل نامیده می‌شود. فردی که دچار مشکل گفتاری است به کمک متخصصان گفتار درمانی، در منزل می‌تواند ارتباط غیر کلامی خود را بهبود ببخشد.   متخصص گفتار درمانی در منزل  

اهداف گفتار درمانی

  شاید کلمه‌ گفتار درمانی این تصور را ایجاد کند که هدف این روش فقط مختص بهبود تکلم و گفتار فرد است. گفتار درمانی در منزل اهداف دیگری نیز دارد. از جمله این اهداف، کمک به افرادی است که اختلالات تلفظی و لکنت زبان دارند. همچنین هدف دیگر آن کمک به کودکان و بزرگسالانی است که به هر دلیلی در گفتار و تکلم خود مشکل دارند. از دیگر اهدافی که می‌توان به آن اشاره کرد، کمک به افرادی است که به خاطر دلایلی در برقراری ارتباط با محیط دچار مشکل شده‌اند. همچنین کمک به افرادی که دچار اختلالات حنجره هستند و کمک به بیماران اوتیسمی، بیماران بیش فعال و افرادی که دچار اختلال در فرآیند یادگیری شده‌اند. همه موارد ذکر شده جزو اهداف گفتار درمانی محسوب می‌شوند.  

فواید گفتار درمانی در منزل

  متخصصان گفتار درمانی، آسیب شناسان گفتار و زبان افراد متخصصانی هستند که اهداف ذکر شده در بخش فوق را در منزل خودتان برای شما ارائه می‌دهند. یک متخصص گفتار درمانی موظف است در منزل با معلمان، پزشکان، پرستاران در حوزه سلامت همکاری داشته باشد. فردی که به اقدامات درمانی نیاز دارد، باید در اسرع وقت برای درمان خود شروع کند. متخصصین گفتار درمانی در کلینیک فراشنوا آماده‌اند تا انواع اختلالات گفتار و زبان، صدا و حنجره و مشکلات بلع را در هر سنی درمان کنند.   فواید گفتار درمانی در منزل  

گفتار درمانی کودکان در منزل

  روند درمان در کلینیک گفتار درمانی راه حل مفید و موثر برای کمک به کودکان است. مراجعه بیش از حد به متخصصین کلینیک گفتار درمانی هزینه زیادی را به همراه دارد. البته خانواده‌هایی هستند که در محل زندگی آن‌ها دسترسی به کلینیک گفتار درمانی کار بسیار سختی است. گاهی اوقات والدین مجبور هستند تا از روش‌های گفتار درمانی در منزل استفاده کنند. طول تایم گفتار درمانی کودکان در منزل حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه می‌باشد.  

روش‌های گفتار درمانی کودکان در منزل به شرح موارد زیر است:

 

روشن و واضح صحبت کردن

  در این روش والدین برای بیان واضح کلمات با فرزندان خود تمرین می‌کنند. باید هر کلمه را به آهستگی و با وضوح بالا بیان کنند و از کودک خود بخواهند که این کلمات را تکرار کنند. هجی کردن کلمات به درک بهتر کودک، کمک بزرگی می‌کند.  

کتاب خواندن

  کتاب خواندن یک روش عالی در گفتار درمانی کودکان در منزل می‌باشد. سعی کنید کتاب‌های جذابی را برای خواندن کودکان خود انتخاب کنید. کودک خود را برای جواب دادن تشویق کنید. جواب‌هایی که بیشتر از یک بله و خیر ساده هستند و حداقل ۲ الی ۳ کلمه می‌باشند.   فواید گفتار درمانی در منزل  

کودکان را در معرض کلمات قرار دهید

  در طول روز هرکاری که انجام می‌دهید برای کودک خود تعریف کنید. از ساده‌ترین کلمات برای توصیف حرکات و کار‌های خود استفاده کنید. همراه کودک خود موسیقی‌هایی که در تلویزیون پخش می‌شود را همخوانی کنید. در مورد انتخاب غذا برای پختن در طول روز، از کودک خود نظر بخواهید و با او صحبت کنید.  

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل

  مانند گفتار درمانی کودکان، روش‌هایی برای تمرین گفتار درمانی بزرگسالان در منزل وجود دارد. روش‌های زیر کمک بزرگی برای انجام درست و تکرار موفقیت آمیز گفتاری بزرگسالان می‌کند. این رو‌ش‌ها عبارت است از:  

برنامه ریزی داشته باشید

  برنامه ریزی برای انجام درست تمرین گفتار درمانی در بزرگسالان، توسط متخصص کلینیک گفتار درمانی صورت می‌گیرد. در این برنامه معمولا انجام امور در ابتدا ساده‌تر و انجام تمرین‌های سخت در آخر برنامه صورت می‌گیرد.   هزینه گفتار درمانی در منزل  

زمان بندی

  مانند هر کاری دیگری، برای تمرین گفتار درمانی نیز در بزرگسالان، باید جدول برنامه ریزی داشته باشید. برای جلوگیری از خستگی، می‌توانید زمان تمرینات را ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در نظر بگیرید. طوری زمان بندی کنید که انجام منظم این تمرینات تبدیل به عادت شود.  

ناامید نشوید

  در هنگام انجام تمرین‌های گفتار درمانی مخصوصا بزرگسالان اگر دچار ناامیدی شدید، کار خود را متوقف نکنید. شاید فکر کنید این تمرین‌ها به نظر ساده بوده و نتوانید آ‌ن‌ها را به درستی انجام دهید. مطمئن باشید با انجام به موقع این تمرینات به نتیجه دلخواه خود می‌رسید.  

برنامه ریزی گفتار درمانی کودکان در منزل

  گفتار درمانی باید طبق یک برنامه ریزی زمانی انجام شود. مانند وقتی که کودک برای رفتن به مدرسه برنامه کلاسی دارد. برای تمرین گفتار درمانی باید طبق برنامه عمل شود تا کودک با این کار کسل نشود. برای گفتار درمانی، کودک باید در یک فضای مناسب باشد. توصیه می‌شود یکی از اتاق‌های خانه را با طراحی و دکوراسیون زیبا، مختص این کار قرار دهید این کار برای کودک جذابیت دارد. کودک در زمان آموزش باید از تلویزیون و موبایل و هرچیزی که حواسش را پرت می‌کند، دور باشد تا تمرکز خود را از دست ندهد. والدین بهتر است، در زمان گفتار درمانی با یکدیگر مشارکت داشته باشند. تمام امور را تحت نظر متخصص انجام دهند. توجه کنید که این کار به زمان نیاز دارد. والدین باید صبور باشند تا در نهایت نتیجه این کار را در کودک خود ببینید. برای کودک خود پاداش و هدیه در نظر بگیرید و هر زمان که مهارت جدیدی را یاد گرفت، جایزه‌ای به کودک خود بدهید. این کار برای ادامه‌ی تمرین‌ها به کودکان انگیزه می‌دهد.   گفتار درمانی در منزل  
گفتار درمانی کودکان بیش فعال و نقص توجه در منزل
  تحقیقات نشان داده است، استفاده از دارو‌های محرک ممکن است لکنت را افزایش دهد. طبق یافته‌های بالینی، مشکلات توجه و رفتار‌های تکانشی در بازده لکنت تاثیرگذار می‌باشد. مشکلات پردازش شنیداری از مشکلات کودکان بیش فعال می‌باشد که با گفتار درمانی قابل درمان است.  
تا چه مدت به گفتار درمانی نیاز دارید؟
  تعداد جلسات و مدت زمانی که گفتار درمانی باید در منزل ادامه پیدا کند به عواملی مانند سن، نوع و شدت اختلال گفتار، زمینه پزشکی بستگی دارد. برخی از اختلالات در دوران کودکی شروع می‌شوند و با بیشتر شدن سن بهبود می‌یابند.   نتیجه گیری همان طور که گفته شد، روش‌ گفتار درمانی در منزل اقداماتی است که والدین، تحت نظر و برنامه آسیب شناس گفتار و زبان، هماهنگ با کلینیک در منزل انجام می‌دهند. ما از زبان برای جلب توجه و رفع نیاز‌هایمان استفاده می‌کنیم. ارتباط تنها وسیله‌ای برای رسیدن به هدف نیست گاهی خودش یک هدف است. ما در این مقاله توضیحات مختصری در مورد گفتار درمانی برای شما شرح داده‌ایم و روش‌هایی برای گفتار درمانی کودکان و بزرگسالان در منزل را در اختیار شما قرار دادیم.  
کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا
  گفتار درمانی با جدیترین روش های روز دنیا با بهترین دکتر متخصص،درمان وزوز گوش با روش های مختلف(صدادرمانی، الکتریکی، ماسکر، TRT، موسیقی درمانی)، تجویز جدیدترین سمعک های 2022 با شرایط اقساط، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، ارزیابی شنوایی بزرگسالان در مرکز فراشنوا انجام می شود و همچنین باعث افتخار است که تاکنون در زمینه وزوز گوش و تجویز سمعک توانسته ایم رضایت بیش از 90 درصد بیماران مراجعه کنندگان به این مرکز را با روش های مختلف درمان و تجویز مناسب سمعک بدست بیاوریم.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.