تست ادیومتری یا شنوایی سنجی

تست ادیومتری یا شنوایی سنجی

ادیومتری یا سنجش شنوایی چیست؟

 آزمایشی که بر حسب آن میزان حساسیت شنیداری فرد اندازه گیری و ثبت می گردد را تست ادیومتری یا شنوایی سنجی می‌گویند که برای انجام این تست باید فرد در یک اتاق که عایق صوت هست قرار گیرد.

با قراردادن هدفون بر روی گوش فرد تست شنوایی شروع می شود و بیمار باید به تمام محرک های صوتی که در فرکانس ها و شدت های گوناگون می‌شنود پاسخ دهد.

 تست ادیومتری یا نوار گوش اصطلاح اشتباه می باشد که توسط پزشکان یا بیماران گفته می شود. در واقع دستگاه شنوایی سنجی، ادیومتر می باشد و نتیجه آن بر روی برگه ادیوگرام نوشته می شود.

تست ادیومتری دارای چندین نوع تست مختلف می شود که شامل بررسی راه هوایی(Air Conduction)، بررسی راه استخوانی(Bone Conduction)، بررسی درک گفتار(SRT/SDS) و... می باشد که در زیر به صورت کامل بیان شده است.

چگونه تست ادیومتری انجام می شود

شنوایی سنجی ادیومتری تون خالص چیست؟

(Pure Tone Audiometry)

 آزمون تن خالص اصطلاح کلی از ارزیابی شنوایی AC و BC می باشد. این آزمون بدون درد و هیچ گونه اذیت برای فرد انجام می شود که توانایی فرد در شنیدن انواع صوت ها با شدت و فرکانس های مختلف اندازه‌گیری می‌شود.

محدوده فرکانسی که معمولا آزمون ادیومتری ارزیابی می کند از   ۲۵۰ تا  ۸۰۰۰ هرتز می باشد. در واقع آزمون ادیومتری میزان شنوایی و همچنین باقیمانده شنوایی را در فرکانس های گوناگون به صورت کاملاً دقیق و مجزا تشخیص می دهد.

همچنین دستگاههای ادیومتری فرکانس بالا نیز وجود دارند که محدوده بالای فرکانس 8 کیلوهرتز را بررسی می کنند.

تست ادیومتری چیست

 ادیومتری راه هوایی(AC) چیست؟

 در ادیومتری راه هوایی هدفون های خاص بر روی گوش بیمار قرار می گیرد و به صورت مجزا به گوش فرد از  صوت هایی با فرکانس متفاوت فرستاده می‌شود که بعد از شنیدن صدا با فشاردادن دکمه پاسخ شنیدن را می دهد.

در این نوع آزمون بلندی صدا بر حسب دسی بل می باشد و محدوده شنوایی نرمال در فرکانس های ۲۵۰ تا   ۸۰۰۰ هرتز در این آزمون در نظر گرفته می شود.

ادیومتری راه هوایی به معنی انتقال صدا از کانال گوش به پرده گوش، حرکت استخوانچه های گوش میانی، حرکت سلول های مویی درون حلزون، تحریک عصب شنوایی و انتقال به مغز می باشد.

تست ادیومتری

 ادیومتری راه استخوانی چیست؟

 در این مدل از آزمون ویبراتوری در پشت گوشی یا همان روی استخوان ماستویید قرار می گیرد که باید ویبراتور حدالامکان نزدیک به لاله گوش قرار بگیرد ولی با آن تماسی نداشته باشد. 

 این آزمون تغییر و مشابه با آزمون ادیومتری تون خالص می باشد ولی محدوده فرکانس آن برابر با ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز  است. همچنین بیمار باید همزمان با شنیدن صدا با استفاده از دکمه ها پاسخ دهد.

تنها تفاوت این آزمون با تست راه هوایی مسیر انتقال صدا می باشد که در راه هوایی تمامی مسیر شنوایی تحریک می شود اما در راه استخوانی حلزون به بعد تحریک می شوند(کانال گوش، پرده گوش و استخوانچه ها از مسیر تحریک حذف شده اند).

 ادیومتری گفتاری چیست؟

 این مدل از آزمون‌های روتین شنوایی می باشد که توانایی بیمار در درک گفتار را بررسی می کند و همچنین مکمل تست ادیومتری تون خالص می باشد. 

 در آزمون داری برخلاف آزمون ادیومتری تون خالص  معمولاً از محرکات گفتاری تک بخشی و دو بخشی استفاده می گردد. آزمون ادیومتری گفتاری می‌تواند میزان درک و یا تمایز گفتار در بیمار را به صورت کاملاً دقیق تشخیص دهد که برای تنظیم دقیق سمعک و همچنین تشخیص بعضی از پاتولوژی های گوش که می‌تواند شامل تومور عصب شنوایی و  نوروپاتی شنوایی و ... باشد حائز اهمیت است.

تست گفتاری نیز همانند تست راه هوایی تمامی مسیر شنوایی محیطی و مرکزی را با دقت بسیار بالا بررسی می کند.

 اهمیت تست شنوایی سنجی 

تست شنوایی سنجی چه چیزی را نشان میدهد؟

 با استفاده از تست شنوایی به راحتی می‌توانیم میزان شنوایی فرد را اندازه گیری کرد. معمولاً افرادی که دارای شنوایی نرمال هستند به راحتی می‌توانند محرکات تن خالص(شبیه به صدای سوت) کمتر از ۲۵ دسیبل را بشنود.

انواع میزان کم شنوایی در برگه ادیوگرام به صورت زیر می باشد:

افت ملایم در محدوده ۲۵ تا ۴۰ دسی‌بل.

افت متوسط در محدوده ۴۱ تا ۵۵ دسی‌بل.

افت متوسط مایل به شدید  در محدوده ۶۰ تا ۷۰ دسی‌بل.

افت شدید در محدوده ۷۱ تا ۹۰ دسی‌بل.

افت شنوایی عمیق در محدوده  ۹۰ دسی‌بل به بالا.

توجه داشته باشید کودک با شنوایی ملایم حتما باید از سمعک استفاده کند اما برای بزرگسالان در محدوده ملایم بستگی به شرایط و مشکلات بیمار دارد. بزرگسالان و کودکان در محدوده متوسط و بالاتر استفاده از سمعک بسیار ضروری می باشد.

علت اصرار سمعک در کودکان عدم رشد زبان و گفتار کودک می باشد. اگر کودک صدای خود را نشنود در همان مرحله اولیه باقی می ماند و تولید کلمه انجام نمی دهد. از دیگر مشکلات عدم تشکیل حافظه شنوایی برای انواع صداهای گفتاری و محیطی می باشد.

همچنین بیمار دارای افت ملایم در صورت عدم استفاده از سمعک به مرور افت شنوایی بیمار بدتر می شود و به محدوده متوسط وارد می شود. حتی در مواردی به دلیل تاخیر بسیار زیاد در تهیه سمعک عصب شنوایی از بین می رود(منطقه مرده:DeadRegion) و دیگر استفاده از سمعک کاربردی ندارد.

 قبل از انجام آزمون ادیومتری باید چه کاری انجام دهیم؟

 مهمترین موردی که هنگام انجام آزمون ادیومتری اهمیت دارد این می باشد که باید در هنگام آزمون کاملاً بی حرکت و ساکت بمانید و به تمام مواردی که ادیولوژیست به شما می گوید با دقت کامل گوش فرا دهید.

تست ادیومتری یا شنوایی سنجی

 

روش انجام تست شنوایی سنجی چگونه است؟

 در این آزمون های ادیومتری معمولاً  فرد بیمار در اتاق های  عایق صوت قرار می گیرد.

 متخصص شنوایی شناس هدفون های مخصوص را بر روی گوش قرار می دهد(هر گوش مجزا می باشد). در این حالت به بیمار توضیح داده می شود که کمترین صدایی که شنیده شد با فشار دادن دکمه، پاسخ خود را نشان دهد. هر گوش به صورت مجزا مورد ارزیابی قرار می گیرد که معمولا از گوش سمت راست شروع می شود.

انجام آزمون های گفتاری نیز به این صورت می باشد که بیمار باید کلمات تک سیلابی و دو سیلابی را که می شنود تکرار کند که نتایج این تست تاییدی بر کم شنوایی فرد و تعیین عملکرد عصب شنوایی به صورت کاملاً  دقیق مشخص می شود.

 کاربرد شنوایی سنجی چیست؟

 هدف اصلی از انجام انواع تست های شنوایی سنجی ارزیابی دقیق میزان شنوایی فرد و جلوگیری از آتروفه شدن عصب شنوایی و مراکز دریافت شنوایی در مغز می باشد.

کاربرد دیگر این تست برای نوزادان و کودکان بسیار اهمیت دارد که در این حالت به راحتی می توان میزان شنوایی فرد را اندازه گرفت این آزمایش‌ها در نوزادانی که تازه متولد شده اند بسیار حساس است و با دقت فوق‌العاده بالایی انجام می‌شود تا در صورت وجود مشکل در شنوایی کودک و نوزاد در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم برای حل مشکل رفع کرد.

معمولاً مشکل شنوایی در افراد مسن نیز به وفور دیده می شود(پیرگوشی) و با افزایش سن افراد زیادی ممکن است دچار مشکلات شنوایی و یا کم شنوایی شوند که تمام این موارد در صورت سنجش دقیق به راحتی به وسیله پزشکان متخصص قابل  بهبود می باشد.

 مهمترین موردی که در این میان وجود دارد شما باید به یک متخصص شنوایی شناس مراجعه کرده و بر حسب نظر ادیولوژیست اقدام به استفاده از راههای درمان مخصوص کنید.

کلینیک شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان با دستگاه های ادیومتری، تمپانومتری، ای بی ار و OAE.

برای مشاوره رایگان و تعیین وقت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.