تست های تعادلی دهلیزی برای چه نوع سرگیجه ای مناسب است؟

تست های تعادلی دهلیزی برای چه نوع سرگیجه ای مناسب است؟

تست های تعادل چیست؟

تست های تعادلی دهلیزی برای چه نوع سرگیجه ای مناسب است؟ :: تست های تعادل گروهی از آزمایش ها هستند که اختلالات تعادل را بررسی می کنند. اختلال تعادل نوعی بیماری است که باعث می شود در پاها احساس ناپایداری و سرگیجه کنید. سرگیجه اصطلاحی عمومی برای علائم مختلف عدم تعادل است. سرگیجه می تواند شامل گیجی، احساس چرخش شما یا محیط اطراف شما و سبکی سر باشد. احساسی مانند اینکه غش خواهید کرد.

اختلالات تعادل ممکن است خفیف باشد یا به حدی شدید باشد که در راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا انجام سایر فعالیت های عادی مشکل داشته باشید. سیستم های مختلف در بدن شما برای داشتن تعادل مناسب باید با هم کار کنند. مهمترین سیستم، سیستم دهلیزی نام دارد. این سیستم در گوش داخلی شما قرار دارد و شامل اعصاب و ساختارهای خاصی است که به شما کمک می کند تعادل خود را حفظ کنید. بینایی و حس لامسه شما نیز برای ایجاد تعادل ضروری است. مشکلات هر یک از این سیستم ها می تواند منجر به اختلال تعادل شود.

 اختلالات تعادل می تواند در هر سنی رخ دهد، اما در افراد مسن بیشتر مشاهده می شود. این اختلالات یکی از دلایل اصلی این است که افراد مسن بیشتر از افراد جوان به زمین می افتند.

در شکل زیر 3 مجاری نیم دایره(افقی، خلفی و قدامی) و همچنین ساکول و اتریکول که در حفظ تعادل حالت های افقی و عمودی نقش دارند نشان داده شده است.

 

تست های تعادلی دهلیزی برای چه نوع سرگیجه ای مناسب است؟

آزمایش های تعادل دهلیزی برای چه مواردی مناسبند؟

از آزمایش های تعادل برای اینکه بفهمید آیا در تعادل خود مشکلی دارید یا خیر استفاده می شود و اگر چنین است، علت آن چیست. دلایل زیادی برای اختلالات تعادل وجود دارد. این دلایل عبارتند از:

 سرگیجه موضعی پاروکسیمال (BPPV)

 گوش داخلی شما حاوی بلورهای کلسیم است که به کنترل تعادل کمک می کند. BPPV زمانی اتفاق می افتد که این کریستال ها از موقعیت خود خارج شوند. این اتفاق می تواند به شما این احساس را بدهد که اتاق می چرخد ​​یا محیط اطراف شما در حال حرکت است. BPPV شایعترین علت سرگیجه در بزرگسالان است.

سرگیجه ناشی از بیماری منیر

این اختلال باعث سرگیجه، از دست دادن شنوایی و وزوز گوش (زنگ زدن در گوش) می شود.

سرگیچه ناشی از نوریت دهلیزی

این بیماری به التهاب داخل گوش داخلی برمی گردد. معمولاً توسط ویروس ایجاد می شود و علائم شامل حالت تهوع و سرگیجه است.

 میگرن

 میگرن نوعی سردرد تپنده و شدید است. با سایر سردردها متفاوت است. این بیماری می تواند باعث حالت تهوع و سرگیجه شود.

 آسیب و ضربه شدید به سر

بعد از آسیب دیدگی سر شما ممکن است دچار سرگیجه یا سایر علائم عدم تعادل شوید.

  تست های تعادلی دهلیزی برای چه نوع سرگیجه ای مناسب است؟

 عوارض جانبی دارو

سرگیجه می تواند از عوارض جانبی برخی از داروها باشد. هنگامی که علت اختلال تعادل خود را فهمیدید، می توانید برای کمک به مدیریت یا درمان بیماری خود گام بردارید.

 

چرا به آزمایش تعادل نیاز دارم؟

در صورت مشاهده علائم اختلال تعادل ممکن است به آزمایش تعادل نیاز داشته باشید. علائم شامل: سرگیجه و احساس اینکه در حال حرکت یا چرخش هستید، حتی هنگام ایستادن (سرگیجه)، از دست دادن تعادل هنگام راه رفتن، صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)، احساس اینکه می خواهید غش کنید (سبکی سر) و یا یک احساس شناور تاری دید یا دو بینی و گیجی می باشد.

در طی آزمایش تعادل چه اتفاقی می افتد؟

 آزمایش تعادل ممکن است توسط یک شنوایی شناس یا متخصص اختلالات گوش انجام شود. تشخیص اختلالات تعادل معمولاً به چندین آزمایش نیاز دارد. ممکن است یک یا چند مورد از تست های تعادلی زیر برای شما توسط متخصصین شنوایی شناس انجام شود:

نمایش های الکترونیستاگموگرافی (ENG) و ویدئونیستاگموگرافی (VNG)

این آزمایشات حرکات چشم شما را ضبط و اندازه گیری می کند. سیستم بینایی شما باید درست کار کند تا تعادل خوبی داشته باشید. در طول آزمون: شما روی یک صندلی امتحان در یک اتاق تاریک خواهید نشست. از شما خواسته می شود الگوهای نور روی صفحه را مشاهده کرده و آنها را دنبال کنید. هنگام تماشای این الگوی نوری از شما خواسته می شود به موقعیت های مختلف بروید. سپس آب یا هوای گرم و خنک به هر گوش شما فرستاده می شود. این کار باعث حرکت چشم ها به روش های خاصی شود. اگر چشم ها از این طریق پاسخ ندهند، ممکن است به معنی آسیب رساندن به اعصاب گوش داخلی باشد.

 تست سرگیجه صندلی چرخان

 این آزمایش همچنین حرکات چشم شما را اندازه گیری می کند. در طول این آزمون: شما روی یک صندلی موتوری کنترل شده توسط کامپیوتر می نشینید. عینک های مخصوصی به چشم خود خواهید زد که حرکات چشم شما را ضبط می کند و صندلی به آرامی به عقب و جلو و به صورت دایره ای حرکت می کند. Posturography (CDP)

این تست توانایی شما برای حفظ تعادل در حالت ایستاده را اندازه گیری می کند. در طول این آزمون: بدون کفش بر روی سکویی پابرهنه خواهید ایستاد. یک صفحه منظره در اطراف شما وجود خواهد داشت. سکو حرکت خواهد کرد تا توانایی شما را برای ایستادن روی یک سطح متحرک را آزمایش کند.

  تست های تعادلی دهلیزی برای چه نوع سرگیجه ای مناسب است؟  

آزمایش پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی (VEMP)

این آزمایش نحوه واکنش برخی از عضلات در واکنش به صدا را اندازه گیری می کند. اگر مشکلی در گوش داخلی شما وجود داشته باشد، این آزمون کاربردی می تواند نشان دهد. در طول این آزمون: شما روی یک صندلی تکیه خواهید داد و هدفون می گذارید. الکترود های حسگر به گردن، پیشانی و زیر چشم شما متصل می شوند. این الکترود ها حرکات عضلانی شما را ثبت می کنند. محرک کلیک و یا انفجارهایی از تون به هدفون شما ارسال می شود. در حالی که صدا در حال پخش است، از شما خواسته می شود که برای مدت کوتاهی سر یا چشم خود را حرکت دهید.

مانورهای سرگیجه

مانور دیکس هالپایک

این آزمایش نحوه واکنش چشم شما به حرکات ناگهانی را اندازه گیری می کند. در طول این آزمون: شنوایی شناس شما را به سرعت از حالت نشسته به حالت دراز کشیده تغییر می دهد و یا سر شما را در موقعیت های مختلف حرکت می دهد. شنوایی شناس حرکات چشم شما را بررسی می کند تا ببینید آیا شما حس حرکت یا چرخش کاذب داریدیا خیر. نسخه جدیدتر این تست، آزمایش vHIT  نامیده می شود.

در طول آزمایش vHIT ، در حالی که شنوایی شناس به آرامی سر شما را در موقعیت های مختلف می چرخاند، از عینکی استفاده خواهید کرد که حرکات چشم شما را ضبط می کند. همچنین ممکن است یک یا چند تست شنوایی هم از شما گرفته شود، زیرا بسیاری از اختلالات تعادل مربوط به مشکلات شنوایی است.

آیا برای آمادگی در آزمون تعادل نیاز به انجام کار خاصی خواهم داشت؟

شما باید لباس های گشاد و راحت بپوشید. بسته به آزمایش، ممکن است لازم باشد در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید یا از مصرف برخی داروها به مدت یک یا دو روز قبل از آزمایش خودداری کنید. در صورت وجود دستورالعمل های خاص، شنوایی شناس مربوطه به شما اطلاع می دهد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با داشتن تجهیزات جدید در تمامی زمینه های ارزیابی شنوایی در نوزادان و بزرگسالان فعالیت دارد. همچنین تجویز سمعک در تمامی گروه های سنی در کلینیک فراشنوا انجام می شود.

برای مشاوره و تماس با کلینیک فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 09105241071

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.