علت افزایش شدت وزوز گوش به مرور زمان

علت افزایش شدت وزوز گوش به مرور زمان

.

علت افزایش شدت وزوز گوش چیست؟

   

*آیا وزوز گوش در طول زمان بدتر یا بهتر می شود؟

*چرا شدت صدای وزوز به مرور زمان بیشتر شده است؟

*چه عامل هایی سبب شروع وزوز گوش می شود؟

*بهترین درمان وزوز گوش چیست؟

 

شیوع وزوز گوش بسیار زیاد شده است و تقریبا یکی از هر 5 نفر تحت تاثیر وزوز گوش قرار دارند. وزوز گوش توسط بیماران به عنوان شنیدن یک صدا (معمولا به صورت هیس، ویز ویز، سوت، زنگ زدن، خش خش) توضیح داده می شود. همچنین وزوز می تواند تحت تاثیر افزایش سن، درمعرض قرارگیری صدای بلند، کم شنوایی وابسته به سن(پیرگوشی) یا مشکلات گردش خون قرار بگیرد.

درحالی که وزوز گوش آزاردهنده، ناراحت کننده و حتی نوسانی می باشد راه و روش هایی برای بهبود وضعیت وزوز گوش وجود دارد. اولین گزینه مراجعه به شنوایی شناس جهت بررسی وضعیت شنوایی و ارزیابی وزوز گوش می باشد. با تشخیص و شناسایی مشکلات شنوایی برای درمان وزوز گوش می توان اقدام کرد.

.

علت افزایش شدت وزوز گوش به مرور زمان چیست؟

 

پاسخ این سوال بستگی به عامل ایجاد وزوز گوش دارد. به طور مثال زمانی که وزوز به دلیل کم شنوایی ایجاد می شود روز به روز افت شنوایی بیشتر می شود و به طور متقابل وزوز گوش بدتر می شود. توجه داشته باشید برای بیماران با کم شنوایی متوسط و بالاتر همراه با وزوز گوش تنها درمان استفاده از سمعک ماسکر دار می باشد زیرا عامل اصلی شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد و تا زمانی که کم شنوایی جبران یا درمان نشود وزوز ادامه دارد.

 

استفاده از سمعک در افراد با کم شنوایی و وزوز چندین مزایا دارد که شامل:

اول: استفاده از سمعک از بدترشدن یا ضعیف شدن شنوایی جلوگیری می کند.

دوم: استفاده از سمعک سبب بهتر شنیدن فرد در محیط های ساکت و شلوغ می شود در نتیجه سبب کاهش فشار عصبی به مغز و کاهش جبران مرکزی می شود که در کاهش شدت وزوز گوش نقش مهمی دارد.

سوم: استفاده از ماسکر سمعک مخصوص وزوز گوش سبب کاهش و حذف توجه به وزوز گوش می شود که خودبه خود در تسریع درمان وزوز گوش نقش مهمی دارد.

چهارم: استفاده از ماسکر سمعک مخصوص وزوز گوش سبب تحریک عصب شنوایی در منطقه فرکانس وزوز گوش می شود که به خودی خود سبب تحریک آن منطقه و جلوگیری از ضعیف شدن آن می شود.

مثال دیگر: اگر جرم گوش سبب ایجاد وزوز شود با برداشتن جرم صدای وزوز از بین می رود. بنابراین می توان گفت در بعضی موارد وزوز گوش برطرف می شود اما در مواردی مانند کم شنوایی، ضربه صوتی شدید اگر بیمار عواملی که بر وزوز گوش تاثیر میگذارند کنترل نکند علایم وزوز بدتر می شوند. همچنین در بسیاری از مقالات بیان شده است که عامل ماندگاری یا افزایش شدت وزوز گوش توجه بیمار به صدای وزوز در گوش یا سر خود است. دقت کنید توجه به یک موضوع به مروز سبب می شود که آن موضوع در حافظه کوتاه مدت قرارگیرد و با تکرار آن اطلاعات در حافظه بلندمدت ذخیره می شود. حال این حالت را برای وزوز گوش در نظر بگیرید که با شروع وزوز گوش بیمار شروع به توجه کردن به وزوز می کند که سبب می شود به مرور وزوز ثابت شود. با ادامه یافتن شنیدن صدا در گوش یا سر بیمار دچار استرس شدید ناشی از وزوز، کم خوابی، درگیری های شغلی و ... در طول روز می شود که سبب می شود شدت وزوز گوش افزایش یابد. بنابراین روند یا پروسه بدترشدن وزوز گوش به این صورت است که افزایش توجه به وزوز گوش سبب ادامه یافتن و ثبات وزوز می شود و در ادامه با افزایش استرس، اضطراب، درگیری های ذهنی، کم خوابی و فشارهای عصبی ناشی از وزوز به مرور زمان شدت وزوز گوش بیشتر می شود.

در زیر عواملی که در ایجاد وزوز و بدتر شدن آن نقش دارند به طور خلاصه بیان شده است:

علت افزایش شدت وزوز گوش به مرور زمان

.  

15 عامل که باعث بدتر شدن وزوز گوش در طول زمان می شوند؟

  .

1. قرارگیری طولانی مدت یا ناگهانی در صدای بلند و شروع وزوز گوش

 

زمانی که دارای وزوز یا در یک یا هردو گوش صدایی وجود دارد بسیاری از عوامل سبب بدتر شدن وزوز می شوند. یکی از مهمترین این عوامل در معرض قرارگیری صدای بسیار بلند می باشد. صدای بلند از وسایل یا دستگاه ها، هدفون، هندزفری و کنسرت می تواند به صورت موقت سبب وزوز گوش یا کم شنوایی دایمی شوند(این حالت برای افرادی که دچار وزوز گوش نیستند در نظر گرفته شده است).

برای افرادی که دچار وزوز گوش می باشند می تواند سبب افزایش شدت یا افزایش مدت زمان وزوز گوش شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات می توان کارهایی نظیر استفاده از قالب های ضدصوت(Ear plug)، دور بودن از صدای بلند، کاهش شدت ولوم صدا انجام داد.

قالب های ضدصوت به چند حالت وجود دارند: هدفون(تمامی لاله گوش پوشانده می شود) یا تنها در داخل کانال گوش(شبیه به حالت اسفنجی) قرار می گیرند. استفاده از هدفون های ضدصوت بهتر از قالب های ضدصوت می باشد و همچنین استفاده هردو محافظ باهم تاثیر و محافظت بیشتری دارد.

.

2. داروهای شروع کننده وزوز گوش

 

داروهایی نظیر آنتی بیوتیک، ضدافسردگی، ضد التهاب، داروهای درمان سرطان، دیورتیک(ادرار آور) و دوز بالای آسپیرین می تواند در بدتر شدن وزوز گوش و یا ایجاد آن نقش بسیار مهمی داشته باشند. معمولا هرچه دوز مصرف شده بیشتر باشد شانس شروع وزوز یا دیگر بیماری ها بیشتر می شود.

اغلب با قطع مصرف داروهای اشاره شده علایم وزوز گوش(قطع صدای وزوز) از بین می روند اما توجه داشته باشید قطع دارو باید تحت نظر پزشک متخصص خودتان انجام شود و قطع سرخود دارو سبب عواقب بیشتری در پی دارد.

علت افزایش شدت وزوز گوش به مرور زمان

.  

3. استرس، اضطراب و شروع وزوز گوش

 

استرس از عوامل بسیار مهم در بدتر شدن وزوز گوش(بلندتر شدن شدت وزوز) می باشد. در صورت جلوگیری از بدتر شدن شدت وزوز بیمار باید راهی جهت کنترل و کاهش استرس انجام دهد. همچنین انجام کارهایی نظیر ورزش، نفس های عمیق، ماساژ، یوگا و روش های آرامش دهنده دیگر بسیار مفید و کمک کننده می باشند.

.

4. مشکلات مفصل فک(TMJ) و شروع وزوز گوش

 

فک یا مفصل TMJ(تمپورومندیبولار) دارای اعصاب و لیگامنت یا رباط های مشترکی با گوش میانی می باشد. بنابراین این مشکلات می تواند سبب درد گوش یا شروع صدا درگوش(وزوز گوش) برای بیمار شود. مشکلات TMJ می تواند به حدی باشد که فرد حتی در جویدن و صحبت کردن نیز دچار مشکل شود.

مشاوره با دندانپزشک و جراح گوش حلق بینی جهت برطرف کردن مشکل از بدتر شدن و شروع وزوز گوش جلوگیری می کند.

.

5. جرم گوش و شروع وزوز گوش

 

کانال گوش با تولید جرم سبب جلوگیری از ورود مواد خارجی به داخل گوش و نقش حفاظتی از گوش ها دارد. اما بعضی وقت ها با افزایش تولید جرم و دستکاری کانال گوش باعث ایجاد مشکلاتی(بسته شدن کانال گوش با جرم) می شود. بسته شدن کانال گوش توسط جرم می تواند سبب کم شنوایی و حتی وزوز گوش به صورت موقت شود. با برداشتن جرم گوش توسط پزشک متخصص کم شنوایی و وزوز گوش برطرف می شود. فقط توجه داشته باشید که از گوش پاک کن برای تمیز کردن و یا برداشتن جرم گوش به هیچ وجه استفاده نشود.

.

6. عفونت ها و شروع وزوز گوش

 

در هنگام سرماخوردگی احتمال بروز وزوز گوش وجود دارد اما وزوز گوش مدت زیاد طول نمی کشد. اگر یک هفته بعد از سرماخوردگی وزوز گوش ادامه داشت احتمال عفونت سینوس یا گوش میانی وجود دارد.

.

7. آلرژی ها و شروع وزوز گوش

 

آلرژی با تحت تاثیرقراردان شیپوراستاش در گوش میانی و بروز عفونت ها می تواند در شروع و تشدید وزوز گوش نقش داشته باشد. از این رو برای برطرف کردن علایم آلرژی و درمان آن استفاده از داروهای تجویز شده تحت نظر متخصص لازم می باشد.

.

8. فشار خون و شروع وزوز گوش

 

کنترل فشار خون(فشار خون بالا یا حتی فشار خون پایین) در این موارد تحت نظر متخصص بسیار ضروری می باشد.

.

9. مشکلات خواب، نداشتن خواب عمیق و شروع وزوز گوش

 

مشکلات خواب یا کم خوابی، نداشتن الگوی خواب مناسب سبب فشار بر مغز و تغییر الگوهای فعالیت عصبی می شود که در شروع وزوز گوش یا بدتر شدن آن نقش بسیار مهمی دارد. خواب نرمال در حدود 8 ساعت در طول شبانه روز لازم می باشد.

.

 10. میگرن و شروع وزوز گوش

 

درد میگرن می تواند با خواب نامناسب یا افزایش استرس بدتر شود. همچنین شدت وزوز گوش با بدتر شدن میگرن افزایش می یابد. کنترل استرس و خواب مناسب در میگرن و وزوز گوش نقش بسیار مهمی دارند.

.

11. مصرف الکل و شروع وزوز گوش

 

مصرف الکل در افزایش فشار خون و درنتیجه افزایش شدت وزوز گوش نقش بسیار مهمی دارند. با قطع مصرف الکل و مشروبات الکلی شدت وزوز گوش به حالت قبل بر می گردد.

.

12. مصرف سیگار و شروع وزوز گوش

 

نیکوتین موجود در سیگار و دیگر محصولات می تواند در بدتر شدن وزوز گوش نقش داشته باشند. سیگار کشیدن سبب کاهش(باریک شدن) رگ های خونی و کمبود اکسیژن خون به گوش ها می شود. همچنین این کار سبب افزایش فشار خون و بدتر شدن وزوز گوش می شود. توجه داشته باشید بسیاری از بیماران با وزوز گوش حتی با مصرف قلیان نیز شاهد افزایش شدت وزوز گوش می باشند بنابراین قطع کامل مصرف سیگار، قلیان و ... ضروری است.

.

13. مصرف نوشیدنی های کافیین دار و شروع وزوز گوش

 

با قطع مصرف کافئین یا کولا شدت وزوز گوش بهتر می شود. کافئین می تواند سبب افزیش فشار خون که در شروع و بدترشدن وزوز گوش نقش دارند.

.

14. افسردگی، اضطراب و شروع وزوز گوش

 

افسردگی و اضطراب در بدتر شدن و افزایش شدت وزوز گوش نقش مهمی دارند. البته با مصرف دارو توسط متخصص کمک به احساس بهتر، مدیریت احساسات و درمان می شوند.

.

15. بیماری های گوش و شروع وزوز گوش

 

بیماری هایی نظیر تیروئید تا کم خونی، شرایط خودایمنی، مشکلات ساختاری در گوش داخلی(حلزون)، بیماری منییرگوش، بیماری اتواسکلروزیس، تومورهای عصب شنوایی(وسایبولار شوانوم) و... در ایجاد و بدتر شدن وزوز گوش نقش دارند.

با نگاهی به این عوامل می توان نتیجه گرفت که زمانی که تعادل بین ورودی های عصب و مغز دچار اختلال می شود وزوز گوش ایجاد می شود و می توان گفت وزوز گوش ناشی از سیستم مرکزی شنوایی و بخش توجه بیمار می باشد.

  توجه بسیار مهم: در مقالات متعددی بیان شده است که هیچ درمانی برای وزوز گوش وجود ندارد شاید این جمله از این نظر که یک روش قطعی برای درمان تمامی بیماران با وزوز گوش وجود ندارد درست باشد اما وزوز گوش قابل درمان است. دقت کنید همانطور که در بالا به 15 عامل شروع وزوز گوش اشاره شد برای درمان وزوز گوش علاوه بر درمان اصلی(سمعک، سمعک ماسکردار، تحریک الکتریکی و...) نیاز به حذف تمامی 15 عامل و عامل هایی که در بیشتر شدن وزوز گوش نقش دارند می باشد. بنابراین می توان گفت وزوز گوش تنها با انجام یک روش قابل کاهش و حذف نمی باشد اما زمانی می توان با اطمینان از درمان و کاهش وزوز گوش صحبت کرد در صورتی که بیمار در کنار درمان اصلی وزوز گوش تمامی موارد تشدیدکننده وزوز گوش که متخصص به آن اشاره می کند یا بیمار درطول دوره وزوز با آن مواجهه شده یا تجربه کرده را کنترل یا حذف کند.  

بهترین درمان وزوز گوش چه روشی است؟

  درمان هایی که تاکنون در مقالات و رفرنس ها برای درمان وزوز گوش بیان شده اند و بیشترین بازدهی را نشان داده اند شامل روش صدادرمانی یا استفاده از سمعک های ماسکردار، سمعک و تقویت صدا برای بیماران با کم شنوایی، تحریک الکتریکی با جربان متناوب عصب واگ، تحریک با جریان مستقیم( TDCS)، لیزر گوش برای بیماران با وزوز های ضربانی و عروقی، ویتامین درمانی و رژیم غذایی جهت کنترل شدت وزوز گوش، موسیقی درمانی، روش های TRT، نوروفیدبک و بیوفیدبک، روش های درمان وزوز گوش شناختی(CBT) و... می باشد. اما اینکه کدام روش بهترین درمان وزوز گوش می باشد بستگی به بیمار و عامل شروع وزوز گوش دارد. به این مثال توجه کنید بیمار مسن با کم شنوایی شدید(پیرگوشی) که دچار وزوز گوش می باشد هیچ روش درمانی به جز سمعک برای این بیمار مناسب نمی باشد. توجه کنید شاید استفاده از تحریک الکتریکی یا سایر روش ها برای مدتی سبب کاهش شدت وزوز گوش شود اما مجددا وزوز با شدت بیشتر برمی گردد. بنابراین انتخاب بهترین روش برای درمان و بیشترین اثرگذاری اولا بستگی به عامل ایجاد وزوز گوش و دوما بستگی به شرایط روحی و جسمی بیمار دارد. همچنین برای اثرگذاری بیشتر درمان و کوتاه شدن دوره درمان باید از چندین روش درمانی به طور همزمان انجام شود به طورمثال استفاده از سمعک مخصوص وزوز گوش با رژیم غذایی بدون نمک، فلفل، چای، قهوه، فست فود، نوشابه و مصرف ویتامین های کاهش دهنده وزوز گوش نظیر ویتامین دی، ب12، منیزیم، زینک و... اثر بیشتری نسبت به استفاده از سمعک مخصوص وزوز گوش به تنهایی دارد.  

پرسش و پاسخ بیماران در مورد علت های شروع و افزایش شدت وزوز گوش

  *چرا وزوز گوش شروع می شود؟ علت شروع وزوز گوش بسیار متنوع و زیاد می باشد اما مهمترین عامل شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد. کم شنوایی رابطه مستقیم با شدت وزوز گوش دارد به این معنی که با افزایش کم شنوایی شدت وزوز گوش نیز افزایش می یابد. علاوه بر کم شنوایی عامل هایی نظیر استرس شدید، کم خوابی، فشار عصبی، ضربه صوتی شدید، ضربه روحی و احساسی، ضربه شدید به سر، بیماری های گوش میانی و داخلی(عفونت گوش میانی، پارگی پرده گوش، جرم گوش، بیماری منییر)، دیابت و ... در شروع و بدترشدن وزوز گوش نقش مهمی دارند. *برای درمان وزوز گوش به کجا مراجعه کنم؟ همانطور که گفته شد مهمترین عامل شروع وزوز گوش کم شنوایی است بنابراین در مرحله اول مراجعه به کلینیک شنوایی و ارزیابی شنوایی لازم است. در صورتی که وزوز یک طرفه یا وزوز ضربان دار است مراجعه به متخصص گوش حلق بینی بهتر است. توجه مهم: بیماران عزیز توجه فرمایید بهتر است در همان ابتدای شروع وزوز گوش برای درمان وزوز اقدام شود زیرا هرچه از شروع وزوز گوش زمان بگذرد و زمان شنیدن وزوز بیشتر باشد درمان آن سخت تر است به این دلیل که با توجه فرد به وزوز، صدای وزوز در حافظه شکل می گیرد و حذف این صدا از حافظه زمان بر و مشکل تر می شود. *آیا سمعک باعث درمان وزوز گوش می شود؟ بله. استفاده از سمعک مخصوص وزوز گوش برای تمام افراد با وزوز گوش مناسب است. به این معنی که افراد با کم شنوایی و حتی شنوایی نرمال قادر به استفاده و نتیجه گرفتن از سمعک های مخصوص وزوز گوش می باشند. در سمعک های ماسکردار این قابلیت وجود دارد که برنامه تقویت صدا و ماسکر به طور همزمان یا تنها یک برنامه فعال باشد. *درمان وزوز گوش با تحریک الکتریکی چگونه است؟ درمان وزوز گوش با روش تحریک الکتریکی با جریان متناوب و مستقیم برای تمام افراد با وزوز گوش مناسب نیست. به طور مثال روش درمانی تحریک الکتریکی برای خانم های باردار با وزوز گوش، بیماران با کم شنوایی ملایم و بالاتر، بیماران با منییر و... قابل انجام نمی باشد و یا تاثیر مثبتی در کاهش شدت وزوز گوش ندارد. *آیا وزوز گوش با دارو درمان می شود؟ وزوز گوش برخلاف بسیاری از بیماری ها داروی خاصی برای درمان آن وجود ندارد. علاوه بر این تجویز داروهای آرامبخش نظیر الپرازولام و دیازپام، داروهای خواب آور نظیر کلونازپام، بتاسرک، بتاهیستین، سناریزین، داروهای ضداسترس و... در افراد بسیار کمی تاثیر مثبت دارد. توجه مهم: در صورت مصرف داروهای آرامبخش نظیر آلپرازولام و... جهت درمان یا کاهش شدت وزوز گوش هرگز بدون مشورت پزشک و به صورت ناگهانی از قطع مصرف دارو خودداری شود. برطبق مقالات ممکن است بعد از قطع داروهای ارامبخش، ضداسترس و... وزوز با شدت بیشتری نسبت به گذشته شروع شود. *بهترین سمعک مخصوص وزوز گوش چیست؟ بهترین سمعک مخصوص وزوز می تواند به صورت نامریی، داخل گوشی، پشت گوشی و ریک باشد. ویژگی مهمی که باید برای سمعک های مخصوص وزوز گوش درنظر داشت وجود برنامه صدادرمانی یا تینیتوس تراپی با تعداد کانال بالا، تکنولوژی سمعک و سال تولید آن، امکان ارتباط با موبایل جهت کنترل بهتر ماسکر و سمعک توسط بیمار، پهنای پاسخ وسیع برای تحریک بهتر مناطق فرکانس بالا می باشد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب یا خرید سمعک ماسکردار با متخصص شنوایی شناس مشورت و مشاوره بگیرید. *بهترین روش درمان وزوز گوش چیست؟ بهترین روش درمان وزوز گوش برای هر فرد متفاوت است زیرا عامل های شروع وزوز گوش در هر فرد متفاوت است. اگر متخصص بتواند عامل اصلی وزوز گوش بیمار را شناسایی کند بسیار راحتتر می توان بهترین روش درمان وزوز را مشخص و انجام داد. توجه داشته باشید در درمان وزوز گوش علاوه بر نقش متخصص در درمان وزوز گوش بیمار نیز نقش مهمی دارد. *آیا وزوز گوش خودبه خود درمان می شود؟ درمان یا حذف خودبه خودی وزوز گوش بیشتر بستگی به عامل شروع و ایجاد وزوز دارد به طور مثال مصرف آسپیرین سبب بروز کم شنوایی در فرکانس بالا و وزوز تیز می شود اما به صورت موقت یعنی اگر بیمار مصرف قرص آسپیرین را قطع کند وزوز قطع می شود. یا به طور مثال وزوز ناشی از جرم گوش با ساکشن گوش حذف می شود. اما وزوز ناشی از کم شنوایی تا زمانی که عامل اصلی یعنی کم شنوایی با سمعک جبران نشود قابل درمان نمی باشد.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

وزوز گوش یکی از معضلات جامعه کنونی ما می باشد که روز به روز در تمام سنین دیده می شود. از این رو مرکز فراشنوا به صورت تخصصی در زمینه وزوز گوش در حال فعالیت می باشد و با داشتن جدیدترین تجهیزات و متد براساس مقالات و رفرنس ها توانسته است مراجعین با وزوز گوش را تحت درمان قرار دهد. همچنین در مرکز فراشنوا جدیدترین سمعک های روزدنیا، مدل های سمعک نامریی، سمعک های ماسکر دار، سمعک های مخصوص بزرگسالان و کودکان، سمعک های سوپرپاور و التراپاور از برندهای معتبر و با شرایط پرداخت قسطی برای بیماران عزیز تجویز و ارائه می شود. علاوه بر این تعمیر انواع مدل های سمعک از برندهای مختلف در سریعترین زمان ممکن و با کمترین هزینه در این مرکز انجام می شود. برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.