نحوه مکالمه با کودکان بد شنوا

نحوه مکالمه با کودکان بد شنوا

نحوه مکالمه با کودکان بد شنوا

نحوه مکالمه با کودکان بد شنوا :: برقراری ارتباط با کودکان ناشنوا و کم شنوا ممکن است کار دشواری برای شما باشد. کودکان کم شنوا غالباً دارای درجاتی از توانایی گفتار و زبان هستند. چندین روش برای کمک به کودکان در رشد مهارت های گفتاری و زبانی وجود دارد، اما پیشرفت آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • کودک چقدر کم شنوا است؟
  • خواسته های والدین چیست؟
  • زبان اول کودک (نشانه یا گفتاری) کدام است؟
  • آیا کودک سمعک یا کاشت حلزون دارد؟
  • کودک در چه نوع مدرسه ای (ناشنوا یا شنوا) شرکت می کند؟

زبان اشاره

اگر فرزند شما بخشی از جامعه ناشنوایان است و شما نیز ناشنوا هستید، این امکان وجود دارد که او مسیر "شفاهی / شنیداری" رشد زبان را دنبال نکند و از زبان اشاره استفاده کند. زبان اشاره زبان مناسبی است که شامل واژگان و ساختار دستوری گسترده ای است و همچنین شامل بیان به وسیله حالات چهره  نیز هست. کشورها علائم جداگانه خاص خود را دارند و بعضی اوقات حتی مناطق مختلف در یک کشور واحد نیز دارای اختلافات منطقه ای (مانند داشتن گویش یا لهجه محلی) هستند.

  نحوه مکالمه با کودکان بد شنوا

سمعک

سایر کودکان دارای سمعک یا کاشت حلزون می توانند یک مسیر دهانی / شنیداری را دنبال کنند و آموزش شنیداری داشته و صداهای گفتاری را بیاموزند. روشهای مختلفی برای کمک به رشد گفتار و زبان وجود دارد. یک درمان موثر و کارآمد برای بسیاری از دارندگان کاشت حلزون Auditory–Verbal therapy است. این رویکرد بر شنیدن و آگاهی صدا متمرکز است زیرا این طبیعی ترین و کارآمدترین روش یادگیری گفتار در کودکان است. درمان شنوایی-کلامی با استفاده از محیط کودک به عنوان یک ابزار یادگیری، از هر فرصت ممکن برای گوش دادن و یادگیری در طول روز استفاده می کند. کودکانی که کم شنوایی خفیف تا متوسط ​​دارند ممکن است به گفتار درمانی مرسوم بیشتری نیاز داشته باشند، هرچند از برخی آگاهی های صوتی و فعالیت های متمایز شنوایی بهره مند می شوند. اگرچه استفاده از زبان اشاره با درمان شنوایی-کلامی مورد تشویق قرار نمی گیرد، اما برخی از کودکان با کم شنوایی شدید و سمعک استاندارد ممکن است برخی از علائم زبان اشاره را در کنار برخی از فعالیت های گفتاری یاد بگیرند.

13 نکته برتر برای کمک به ارتباط با کودک ناشنوا یا کم شنوا

کارهای زیادی وجود دارد که ما و اطرافیان می توانیم برای سهولت زندگی در هنگام بروز اختلال شنوایی انجام دهیم.

اگر کودک شما مشکل شنوایی دارد و بزرگتر است و توانایی بیشتری دارد، او را تشویق کنید تا برای افراد جدید توضیح دهد که در شنیدن مشکل دارد. این کار اجازه می دهد تا دیگران کمبود شنیداری وی را جبران کنند و مشکلات کودک شما را بهتر درک می کنند.

وقتی در محیطی با سر و صدای زیاد محیطی و یا سر و صدای زیاد پس زمینه در خانه هستید (به عنوان مثال ماشین لباسشویی یا تلویزیون روشن است) از بحث های مهم با کودک خود جلوگیری کنید.

  سمعک برای کودکان بد شنوا

وقتی با کودک صحبت می کنید، به او نگاه کنید. اغلب حالت های چهره و حرکت لب می تواند نشانه های زیادی برای کودک شما ایجاد کند و کودک شما آنها را با برخی از کلمات در جمله گفته شده وفق می دهد.

اگر با کودکی با کم شنوایی صحبت می کنید، واضح صحبت کنید (البته نه اغراق آمیز) و از دستان خود برای اشاره (استفاده از نشانه) استفاده کرده و نشانه هایی را اضافه کنید و معنی دهید.

کودک خود را به استفاده از سمعک ومراقبت از آن تشویق کنید. سمعک یک دستگاه پیچیده است و نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. هنگامی که کودک شما برای اولین بار از سمعک استفاده می کند، ممکن است احساس عجیبی پیدا کند و ممکن است مدتی طول بکشد تا عادت کند. کودک را ترغیب کنید که به استفاده از سمعک ادامه دهد زیرا پس از گذشت کمی زمان به آن عادت می کند و فواید آن را می بیند.

بررسی کنید که چه تجهیزات دیگری برای کمک به نقص شنوایی در دسترس است. مانند ساعت های زنگ دار لرزاننده، زنگ درهای پیشرفته، خدمات کمک به تماس های تلفنی و سیستم های FM و....

اگر فرزند شما می تواند بخواند هنگام تماشای فیلم و تلویزیون از گزینه زیرنویس استفاده کنید.

در مدرسه اطمینان حاصل کنید که معلم از مشکلات فرزند شما آگاه است. فقط به این دلیل که فرزند شما سمعک دارد، به این معنی نیست که مانند سایر کودکان در کلاس می شنود. دانش آموزان با کم شنوایی نیاز به اصلاحاتی در محیط دارند و معلمان باید سبک تدریس خود را تغییر دهند تا دانش آموزانی که دارای مشکلات شنوایی هستند را نیز دربر بگیرد.

  نحوه مکالمه با کودکان بد شنوا  

صورت خود را به سمت نور بگیرید. ایستادن کنار پنجره یا نور کم، لب خوانی را بسیار دشوار می کند.

تک تک صحبت کنید. پیگیری مکالمات گروهی برای کودک کم شنوا ممکن است دشوار باشد. با درخواست از همه در نوبت خود صحبت کنید و اگر می خواهید صحبت بعدی را انجام دهید، علامتی قابل دید ایجاد کنید.

سر و صدای پس زمینه را کاهش دهید. سمعک و کاشت حلزون شنوایی کودک را تقویت می کنند، به این معنی که آنها باید بسیار دقیق بر روی صدای شما متمرکز شوند تا صدای شما را بیش از همه بشنوند. صداهای زمینه مانند ترافیک یا رادیو می تواند گوش دادن به کودک را با مشکل روبرو کند. با بستن پنجره ها، درها و خاموش کردن دستگاه ها صدای غیرضروری را حذف کنید.

روشن کنید که موضوع مکالمه چیست. اگر کودک بداند که شما در مورد چه چیزی صحبت می کنید، حدس زدن کلمات شما برای کودک آسان تر می شود. اطمینان حاصل کنید که کودک کم شنوا می داند چه زمانی موضوع تغییر می کند.

و....

با رعایت نکاتی از این دست می توانیم هرچه موفق تر و راحت تر با کودکان کم شنوا ارتباطات برقرار کنیم.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا ارزیابی شنوایی و تعیین میزان کم شنوایی تمامی گروههای سنی و در صورت تایید میزان کم شنوایی، مشاوره و تجویز سمعک در کلینیک فراشنوا انجام می شود. 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.