گفتار درمانی کودک ۶ ساله

گفتار درمانی کودک ۶ ساله

گفتار درمانی کودکان

  برای اینکه بدانید فرزندتان تاخیر گفتاری دارد، باید به جدول مهارت‌های گفتار و زبان کودکان ۶ ساله نگاهی بیندازید. گفتار درمانی کودک ۶ ساله می‌تواند بر اساس نیاز کودک متفاوت باشد. در این مقاله درباره رشد واژگان و کمک به جمله بندی کودک صحبت خواهیم کرد.  

سن شروع صحبت کردن

  یک سالگی زمانی است که کودک شروع به استفاده کردن از واژگان برای انتقال بیان می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند در صورتیکه که کودک به سن یک سال رسید و نتوانست حتی یک کلمه بیان کند، نگران شوید. در بیشتر موارد دیده شده که این مشکل خود به خود حل می‌شود. در صورتی که والدین با تاخیر در حرف زدن کودک مواجه شدند، می‌توانند به گفتار درمانگر مراجعه کنند. کودکان در ۱۸ ماهگی، از جمله بندی در ارتباط خود با دیگران استفاده می‌کنند و تا ۴ سالگی این توانایی بهبود می‌یابد.   مهارت های گفتار درمانی کودک ۶ ساله  

مهارت‌های گفتار و زبان کودکان ۶ ساله

  معمولا کودکان ۶ ساله، مهارت تلفظ صحیح تمام کلمات را بدست آورده‌اند. در این سنین جملات طولانی و مرکب را بیان می‌کنند. قادر به تعریف رویداد‌ها و داستان‌های مختلفی هستند. از طرفی بسیاری از مفاهیم زمان و مکان را می‌شناسند. اگر فرزندانتان مهارت‌های فوق را ندارند و نسبت به هم سن و سالانشان گفتار ضعیف‌تری دارند برای ارزیابی وضعیت گفتاری نیاز به گفتار درمانگر دارند. شروع زود هنگام گفتار درمانی کودک ۶ ساله می‌تواند موفقیت آمیز باشد.  

گفتار درمانی

  گفتار درمانی از ریشه علوم پزشکی می‌باشد. به فارغ التحصیلان این رشته، آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر می‌گویند. تمام جلسات گفتار درمانی کودک ۶ ساله با همراهی والدین او انجام می‌گیرد.   تمرینات گفتار درمانی کودک ۶ ساله  

تمرینات گفتار درمانی کودکان ۶ ساله

  تمریناتی را برای کار در خانه برای گفتار درمانی بیان خواهیم کرد. این تمرینات نباید جایگزین جلسات گفتار درمانی باشند. اگر فرزندتان نسبت به هم سن و سالانش تاخیر گفتاری دارد، اکتفا به این تمرینات اشتباه است و حتما باید به گفتار درمانگر مراجعه کنید.  

کتاب خواندن

  یکی از بهترین منابع برای یادگیری واژگان و جملات، کتاب‌ داستان است. کودکان علاقه زیادی به کتاب داستان از خود نشان می‌دهند. برای فرزندتان کتاب داستانی بخرید که دارای تصاویر رنگی و جذاب است. پس از خواندن کتاب داستان از کودکتان بخواهید تا داستان را برای شما تعریف کند. پایان کتاب را برایش نخوانید و از کودکتان بخواهید تا خودش پایان داستان را حدس بزند‌. از این طریق قدرت تخیل او تقویت خواهد شد.   جلسات گفتار درمانی  

در زمان صحبت کردن کودک به او توجه کنید

  یکی از مهارت‌هایی که در سن ۶ سالگی باید تقویت شود، مهارت مکالمه و گفتگو است. بسیاری از کودکان با اینکه واژگان زیادی را آموخته‌اند قادر به جمله بندی هستند اما مهارت مکالمه ضعیفی دارند. وقت بیشتری را به مکالمه با کودکتان اختصاص بدهید. در حین مکالمه تماس چشمی را برقرار و حفظ کنید و سعی کنید تمام توجه‌تان به مکالمه باشد. اشتباهی که والدین در حین انجام این مکالمات انجام می‌دهند این است که سوالات زیادی از کودک می‌پرسند. الزامی نیست برای ادامه بحث دائم سوال بپرسید.  

نقاشی بازی کنید

  در این بازی چند تصویر را به فرزندتان بدهید تا یکی از تصاویر را بدون نشان دادن به شما انتخاب کند. بعد از انتخاب جزئیات عکس را برای شما توضیح بدهد. این بازی کمک می‌کند تا شما از فرزندتان درباره جزئیات تصویر سوال بپرسید.  

تصاویر سریالی

  برخی از داستان‌ها به صورت سریالی در بازار موجود می‌باشد. یکی از تمرینات گفتار درمانی کودک ۶ ساله می‌تواند توضیح دادن این تصاویر بر اساس داستان باشد. والدین می‌تواند، داستان را با جمله‌های ساده از اول تا اخر تعریف کند. سپس از کودک خود بخواهد تا مجددا داستان را برایش تعریف کند.   فیلم گفتار درمانی کودک ۶ ساله  

گفتار درمانی تخصصی را از دست ندهید

  برخی از مراجعین گفتار درمانی هوش بالا و شنوایی قوی دارند. اگر کودک شما هوش بالایی دارد و مشکل شنوایی ندارد به این معنا نیست که نیازی به گفتار درمانی ندارد. گفتار درمانگر بر اساس نیار فرزند شما بهترین تمرینات را به بهترین شکل اجرا می‌کند.  

انواع اختلال در گفتار

  اختلال در گفتار، مدل‌های مختلفی دارد که شایع‌ترین آن‌ها لکنت می‌باشد. لکنت شناخته‌ شده‌ترین نوع اختلال در گفتار محسوب می‌شود. شامل تکرار واج‌ها، مکث و حرکات غیر ارادی یا تیک در زمان صحبت کردن می‌باشد. دیس آرتریا، نوع دیگری از اختلال گفتاری است که شخص مبتلا بسیار آرام، کند و گاهی نامفهموم سخن می‌گوید. شخص در اختلال نوک زبانی، در تلفظ واج‌های س، و، ز دچار مشکل می‌شود. آپراکسی، در این اختلال عضلات فرد مبتلا به درستی و طبق فرمان او کار نمی‌کند. در این اختلال قادر به تلفظ صحیح کلمات نخواهد بود.   اختلال زبانی و گفتار درمانی کودک ۶ ساله  

انواع اختلال زبان

  زبان به طور‌ کلی به قسمت بیانی و دریافتی تقسیم می‌شود. اختلال زبان بیانی، کودک مبتلا قادر به بیان صحیح منظور خود نیست. احتمالا جملات او نامفهموم و از نظر دستوری دچار اشکال است. اختلال زبان دریافتی، کودک مبتلا قادر به دریافت مفهوم صحبت‌های دیگران نمی‌باشد. در درک و برقراری ارتباط با طرف مقابل دچار مشکل می‌شود.  

درمان لکنت زبان در کودکان ۶ ساله

  لکنت زبان، اختلالی است که تمامی افراد کم و بیش با علائم آن آشنا هستند‌. در بعضی از خانواده‌ها چندین نفر از این مشکل رنج می‌برند. لکنت زبان گاهی با نمایش علائم گیج کننده، تشخیص را برای گفتار درمانگر سخت می‌کند. لکنت زبان در کودکان ۶ ساله، چالش برانگیز‌تر از دیگر سنین می‌باشد. کودک خود را بخاطر لکنت زبان سرزنش نکنید و هنگام حرف زدن به او توجه کنید. فضای خانه را آرام کنید و در طول روز برای کودک خود وقت بگذارید. حتما کودک خود را به گفتار درمانی ببرید. در مواردی دیده شده است، کودک در محیط‌های مانند مهد کودک با کودکی که لکنت زبان دارد دوست و هم بازی شده و به مرور دچار این اختلال شده است.   نتیجه گیری مراحل رشد گفتار و زبان برای تمام کودکان یکسان نیست. از آنجایی که هیچ دو‌ کودکی مانند هم نیستند، پزشکان نمی‌توانند برنامه خاصی را ارائه بدهند. در این مقاله توضیحاتی در مورد اختلالات پیش آمده در کودکان شرح داده شد. در هر سن نشانه‌های از رشد زبانی کودکان دیده می‌شود. والدین باید به این نشانه‌ها توجه ویژه داشته باشند. در این مطلب به بررسی سن مناسب کودکان برای گفتار درمانی نیز اشاره کردیم. زمانی یک‌ کودک ۶ ساله را باید نزد گفتار درمانگر برد که هنوز توانایی بیان تک کلمه را ندارد.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

  گفتار درمانی با جدیترین روش های روز دنیا با بهترین دکتر متخصص،درمان وزوز گوش با روش های مختلف(صدادرمانی، الکتریکی، ماسکر، TRT، موسیقی درمانی)، تجویز جدیدترین سمعک های 2022 با شرایط اقساط، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، ارزیابی شنوایی بزرگسالان در مرکز فراشنوا انجام می شود و همچنین باعث افتخار است که تاکنون در زمینه وزوز گوش و تجویز سمعک توانسته ایم رضایت بیش از 90 درصد بیماران مراجعه کنندگان به این مرکز را با روش های مختلف درمان و تجویز مناسب سمعک بدست بیاوریم.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.