انواع سمعک برای کودکان

انواع سمعک برای کودکان
.

انواع سمعک برای کودکان

کوچکترین سمعک برای کودکان چه مدلی می باشد؟

بهترین سمعک برای کودکان کدام برند می باشد؟

قیمت سمعک کودکان از چقدر شروع می شود؟

سوالاتی که اکثر خانواده ها در مواجهه با خرید سمعک برای نوزاد یا کودک کم شنوایی خود از متخصص شنوایی شناس جویا می شوند. در این قسمت سعی می کنیم به طور خلاصه و مفید به سوالات بیماران عزیز پاسخ داده شود.

انواع سمعک برای کودکان

.

علت کم شنوایی در کودکان چیست؟

.

در کودکانی که مشکلات زیر را داشته باشند انجام تست های دوره ای ضروری می باشد زیرا احتمال بروز کم شنوایی در آنها نسبت به کودکان نرمال بیشتر است و خانواده ها باید نسبت به تشخیص سریعتر کم شنوایی در کودک خود هوشیارتر باشند.

.
نوزاد نارس وزن پایین(زیر 1500 گرم) بیلی رو بین(زردی) بالا که سبب تعویض خون شود کمبود اکسیژن یا خفگی در حین زایمان عوامل ژنتیکی
بیماری های مادر در دوران بارداری مصرف داروهای آنتی بیوتیک  بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان(nicu) سابقه کم شنوایی در خانواده
.

تست شنوایی نوزادان شامل تست غرباگری شنوایی(تست حلزون گوش) و تست ای بی ار(بررسی عصب شنوایی) می باشد. این تست ها به صورت دوره ای باید برای تمامی نوزادان انجام شوند تا در صورت بروز کم شنوایی در نوزاد سریعا شناسایی و درمان انجام شود. توجه: انجام تنها یک تست OAE برای نوزاد کافی نمی باشد زیرا در بیماری نوروپاتی حلزون دارای عملکرد نرمال اما عصب شنوایی دچار آسیب است و با تست OAE مشخص نمی شود و باید حتما تست شنوایی ABR انجام شود.

مراحل تست های دوره ای نوزادان شامل تست شنوایی در بدوتولد، یک ماهگی، سه ماهگی، شش ماهگی و در نهایت یک سالگی می باشد. پیشنهاد می شود خانواده ها تمامی این دوره های شنوایی را انجام دهند تا در صورت بروز هرگونه کم شنوایی مادرزادی، پیشرونده یا تاخیر در بروز کم شنوایی از آن اطلاع داشته باشند و استفاده از سمعک یا مداخله پزشک را به موقع انجام دهند.

همانگونه که در بالا به آن اشاره کردیم مجموعه تست های شنوایی نوزادان شامل تست OAE (بررسی عملکرد نرمال سلول های مویی حلزون)، تست ABR (تست ای بی ار به بررسی عملکرد نرمال عصب شنوایی می پردازد)، تست ASSR( تست شنوایی ای اس اس ار به بررسی وضعیت شنوایی نوزاد می پردازد) و تست تمپانومتری(بررسی وضعیت پرده گوش، گوش میانی) می باشند.

.

توجه داشته باشید تست حلزون تنها به صورت غربالگری می باشد و در صورت عدم پاسخ یا Fail شدن پاسخ باید تست ای بی ار جهت تعیین میزان شدت کم شنوایی مشخص شود.

در تست ای بی ار با ارئه شدت های مختلف از شدت 30 دسی بل تا 100 دسی بل میزان و شدت کم شنوایی مشخص می شود. با اطلاعات بدست آمده از میزان کم شنوایی در تست ای بی ار می توان قدرت و مدل سمعک را برای نوزاد انتخاب کرد.

هدف از استفاده از سمعک برای کودکان جبران کم شنوایی و شنیدن همانند کودک نرمال می باشد. بنابراین در هر میزان کم شنوایی نیاز به سمعک با بهره های مختلف می باشد و استفاده از یک مدل قابل استفاده برای تمامی کودکان و حتی بزرگسالان نمی باشد.

سمعک برای کودکان

.
انواع سمعک برای کودکان

(چه سمعک هایی برای کودکان مناسب است؟)

به طور کلی سمعک های مخصوص کودکان باید به صورت پشت گوشی و قالب نرم تجویز شود. به دلیل کوچک بودن کانال و جمجمه کودک استفاده از سمعک های داخل گوشی امکان پذیر نمی باشد.

به دلیل اهمیت بالای شنوایی سمعک مخصوص کودکان باید از جدیدترین مدل های سمعک باشد. سمعک با تکنولوژی هوشمند، سیستم وایرلس جهت ارتباط با یکدیگر(پردازش دو گوشی) و ارتباط با وسایل جانبی سمعک(میکروفون، رابط تلویزیون و...)، برنامه انتقال فرکانسی(انتقال صدای منطقه حلزون و عصب آسیب دیده بر روی منطقه سالم شنوایی)، میکروفون های اداپتیو هوشمند جهت تمرکز بیشتر بر روی صداهای گفتاری، برنامه یادگیری جهت تغییر خودکار صدا، برنامه Data logging پیشرفته جهت حفظ اطلاعات در مورد محیط ها و صداهایی که فرد با آن مواجهه شده است و ... برای کودک با کم شنوایی مناسب می باشد.

اندازه سمعک و باتری سمعک با توجه به میزان افت شنوایی کودک متفاوت می باشند. به طور مثال در کودک با افت شنوایی عمیق(باقیمانده شنوایی در حدود 10 تا 20درصد) نیاز به قدرت بیشتری می باشد بنابراین استفاده از سمعک بزرگتر برای تولید این قدرت(بهره بیشتر برای تقویت صدا و جبران کم شنوایی) نیاز می باشد.

دقت داشته باشید تنظیم سمعک برای کودکان نسبت به بزرگسال بسیار سخت تر و متفاوت می باشد. کودک استفاده کننده سمعک در صورت تنظیم نبودن صدا یا ایت شدن در مواجهه با صدا تنها می تواند گریه یا سمعک را از گوش در بیارد و با توجه به این شرایط تشخیص مشکل بیمار بسیار سخت می باشد.

از طرف دیگر هدف ما انتخاب سمعک با بهره مناسب و رساندن شنوایی نوزاد به سطح شدت نرمال می باشد اما اگر میزان تقویت صدا بیشتر از حد مورد نیاز باشد به مرور به دلیل مواجهه با صداهای بلند(به دلیل تقویت زیاد) کم شنوایی بیشتر می شود.

همانطور که در صورت تقویت کمتر کودک از نظر گفتاری پیشرفت کند یا هیچ پیشرفتی ندارد. به دلیل عدم فیدبک مناسب از نوزاد و کودک نسبت به بزرگسالان تنظیم سمعک کودکان نیاز به وقت و اطلاعات کافی در این زمینه دارد.

.

کوچکترین سمعک برای کودکان چیست؟

.

در بخش بالا بیان شد که سمعک مخصوص کودکان باید به صورت پشت گوشی و با قالب باشد و استفاده از سمعک داخل گوشی به هیچ وجه ممکن نمی باشد.

بنابراین در جواب سوال کوچکترین سمعک برای کودکان کدام مدل است می توان گفت اندازه سمعک بستگی به میزان کم شنوایی کودک دارد. هرچه میزان کم شنوایی کودک بیشتر باشد نیاز به سمعک با اندازه بزرگتر می باشد نظیر سمعک های سوپرپاور یا سمعک های التراپاور. البته توجه داشته باشید سمعک های سوپرپاور با باتری 13 نیز وجود دارد که علاوه بر پوشش دهی بالا دارای اندازه نسبتا کوچکی نیز می باشد به طور مثال سمعک های سوپرپاور اتیکن نظیر سمعک اکسید، سمعک داینامو، سمعک چیلی.

کودکان در سنین بالاتر(بالای 8-9 سال) در صورت داشتن کانال گوش مناسب قادر به استفاده از سمعک داخل گوشی می باشند. یکی از جدیدترین سمعک های 2023 که دارای قابلیت های بسیار جالبی می باشد سمعک اون OWN از برند اتیکن می باشد.در سال 2023 سمعک 100% نامریی به نام سمعک اون OWN عرضه شده است که طبق گفته شرکت از هر 10 نفر استفاده کننده در 9 نفر کاملا غیرقابل دید بوده است. همچنین در این سمعک سیستم وایرلس و بلوتوث نیز وجود دارد که امکان ارتباط با موبایل و تنظیم سمعک با برنامه های موبایل وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه در سمعک جدید اون OWN وجود قدرت و پوشش دهی بالای آن است. به این صورت که سمعک اون قادر به پوشش کم شنوایی تا سطح 100 دسی بل یا کم شنوایی شدید می باشد که این ویژگی در سمعک های قدیمی تر موجود نمی باشد(سمعک های داخل گوشی و نامریی مدل های پایین تر تنها قادر به پوشش تا سطح 85 دسی بل بودند). از این رو افراد با کم شنوایی های شدید که قبلا قادر به استفاده از سمعک های نامریی یا داخل گوشی نبودند با سمعک اون این مشکل برطرف می شود.

علاوه بر سمعک اون اتیکن، سمعک اکتیو پرو سیگنیا نیز موجود می باشد که همانند سمعک اون دارای بلوتوث جهت ارتباط با موبایل و تنظیم سمعک با برنامه های موبایل و در واقع ایرپاد و هندزفری می باشد.

.

بهترین سمعک مخصوص کودکان چه مدلی است؟

.

در تمامی برندهای سمعک(سمعک اتیکن، زیمنس، فوناک، هانساتون، ریسوند، ویدکس و..) سمعک های مخصوص کودکان وجود دارد. تمامی سمعک های مخصوص کودکان در برندهای مختلف از نظر تکنولوژی و حتی قدرت تفاوت بسیار کمی دارند.

بنابراین انتخاب برند سمعک بستگی به نوع کم شنوایی کودک، نوع صدای تولید شده توسط سمعک، میزان تقویت صدا در فرکانس های بالا، پهنای پاسخ فرکانسی و جدیدتر بودن سال تولید سمعک بستگی دارد. انتخاب سمعک با این امکانات سبب می شود کودک صدای محیط و گفتار را با کیفیت بالاتری دریافت کند و از این رو در رشد زبان و صحبت کردن پیشرفت بهتری دارد. بنابراین پیشنهاد می شود بهترین سمعک یا رده بالاترین سمعک برای کودک انتخاب و تهیه شود. همچنین بهتر است هر 3 تا 4 سال سمعک کودک تعویض شود زیرا در طول این مدت سمعک با تکنولوژی و امکانات بالاتری وجود دارد که برای کودک بسیار مفیدتر است.

.

قیمت سمعک کودکان چقدر می باشد؟

در تمامی برندهای سمعک قیمت های متفاوتی برای پوشش تمامی بیماران وجود دارد و بنابراین قیمت سمعک بستگی به بودجه و شرایط مالی بیمار دارد. اما به طور کلی می توان گفت سمعک های بالای 6 تا 7 میلیون برای کودکان و حتی بزرگسالان انتخاب مناسبی می باشد.

انواع سمعک برای کودکان

.

سوالات بیماران در زمینه انواع سمعک برای کودکان:

*آیا کودک می تواند از سمعک داخل گوشی استفاده کند؟

خیر. به دلیل کوچک بودن کانال گوش امکان ساخت سمعک های داخل گوشی(به دلیل کوچک بودن قالب گوش نوزاد اجزای سمعک در قالب گوش قرار نمی گیرد) وجود ندارد و تنها سمعک مناسب برای نوزاد و کودک سمعک پشت گوشی با قالب می باشد.

*چه زمانی کودک می تواند از سمعک داخل گوشی استفاده کند؟

در 12 سالگی و بالاتر بسه به اندازه کانال گوش می توان از سمعک داخل گوشی استفاده کرد. همچنین در صورتی که کانال گوش به اندازه مناسب نباشد می توان از سمعک های پشت گوشی ریک(از نظر اندازه از سمعک های پشت گوشی معمول بسیار کوچکتر می باشند) استفاده شود.

*سمعک کودک باید هر چند سال تعویض شود؟

بهتر است سمعک کودکان هر 3 تا 4 سال تعویض شود. به دلیل رشد مغز در کودکان و نیاز به درک و شنیدن بهتر صدا و از طرف دیگر پیشرفت تکنولوژی در سمعک ها پیشنهاد می شود که سمعک برای کودکان هر 3 تا 4 سال تعویض شود.

*برای استفاده چه برندی برای سمعک کودک مناسب است؟

نوع برند سمعک در اولویت نمی باشد بلکه برای خرید سمعک کودک به سال تولید سمعک، تکنولوژی و امکانات سمعک دقت شود.

*آیا کودک می تواند در آینده سمعک استفاده نکند؟

پاسخ این سوال به زمان شناسایی کم شنوایی نوزاد و همچنین میزان کم شنوایی نوزاد بستگی دارد. اما به طور کلی می توان گفت احتمال برداشتن سمعک در افت های شنوایی متوسط، شدید و عمیق وجود ندارد و شاید بتوان در افت های ملایم و کمتر(البته بستگی به گفتار و حافظه کودک دارد) سمعک در ساعت های کمتری جهت تحریک شنوایی استفاده شود.

.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان با دستگاه های شنوایی ای بی ار و OAE و تجویز جدیدترین سمعک های روز دنیا زیر نظر همکاران با سابقه چند سال فعالیت در بیمارستان کودکان در مرکز شنوایی فراشنوا انجام می شود. همچنین تجویز جدیدترین سمعک های مخصوص وزوز گوش، فعالیت بر روی درمان های وزوز گوش از طریق تحریک الکتریکی با جریان متناوب و مستقیم(TDCS)، لیزر درمانی، ویتامین درمانی، ماسکر، صدادرمانی، موسیقی درمانی و ... در مرکز فراشنوا انجام می شود. علاوه بر این موارد تعمیر انواع مدل های سمعک در سریعترین زمان ممکن و با قیمت مناسب برای بیماران عزیز انجام می شود.

برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071

.

برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.