بتاهیستین برای درمان وزوز گوش و سرگیجه

بتاهیستین برای درمان وزوز گوش و سرگیجه

بتاهستین برای درمان وزوز گوش و سرگیجه

 

در این بحث در ابتدا تعریف وزوز گوش و سپس در ادامه در مورد علت شروع وزوز گوش، نحوه اثر بتاهستین بر روی وزوز گوش و سرگیجه و در انتها میزان اثردهی و فایده بتاهستین بر روی وزوز و سرگیجه به طور خلاصه صحبت می شود.

 

بتاهیستین برای درمان وزوز گوش

 

وزوز گوش چیست؟

 

وزوز گوش به عنوان درک صدا در غیاب یک منبع خارجی صدا تعریف می شود. معمولاً افراد با وزوز گوش، صدای گوش خود را به صورت صدای زنگ، خش خش، وزوز یا هق هق توصیف می شود و تصور می شود که وزوز ناشی از فعالیت عصبی غیر طبیعی در نقطه یا نقاطی از مسیرهای شنوایی است که مغز به اشتباه آن را به عنوان صدا یا وزوز تفسیر می کند.

برای بسیاری از افراد وزوز گوش مداوم و دردسرساز است و اثرات ناتوان کننده ای مانند بی خوابی، مشکل در تمرکز، مشکلات در ارتباطات و تعاملات اجتماعی و پاسخ های عاطفی منفی مانند اضطراب و افسردگی برای فرد ایجاد می کند.

 

بتاهیستین برای درمان وزوز گوش و سرگیجه

 

تیوری های شروع وزوز گوش

 

بسیاری از افراد مبتلا به وزوز مزمن(بیشتر از 3 ماه) درجاتی از کاهش شنوایی قابل اندازه گیری دارند و شیوع وزوز گوش با افزایش کاهش شنوایی بیشتر می شود.

به بیان ساده تر کم شنوایی حتی در تنها یک فرکانس مهمترین عامل در شروع وزوز گوش می باشد و هر چه میزان کم شنوایی بیشتر شود احتمال شروع وزوز گوش افزایش می یابد.

 

اولین تئوری شروع وزوز گوش

 

سلول های مویی داخلی اتصال مستقیم با عصب شنوایی دارند و اطلاعات از طریق سلول های مویی داخلی به عصب منتقل می شوند.

سلول های مویی خارجی تنها نقش تقویت کننده یا آمپلی فایر را دارند و در افزایش قدرت صدا و انتقال کامل به سلول های مویی فعالیت دارند.

زمانی که سلول های مویی خارجی در حلزون آسیب می بینند(سلول های مویی داخلی سالم و بدون آسیب هستند) منجر به کاهش یا حذف مهار و ایجاد فعالیت ناهنجار در سلول های مویی داخلی می شود.

در نتیجه این فعالیت ناهنجار به عصب شنوایی منتقل و در ادامه سبب تغییر و ایجاد ناهنجاری در مسیر های شنوایی عصبی و سیستم مرکزی شنوایی می شود و به مرور وزوز گوش ایجاد می شود.

 

دومین تئوری شروع وزوز گوش

 

این تیوری بر این اساس بنا شده که وزوز گوش به دلیل آسیب به عصب شنوایی و مهارهای جانبی در سیستم شنوایی مرکزی به واسطه آسیب کاهش پیدا می کند.

به دنبال کاهش مهار جانبی فعالیت های خودبه خودی نامنظم در سیستم شنوایی مرکزی در فرایند پردازش صدا دخالت می کنند که به دنبال آن به مرور این فعالیت های نامنظم به صورت وزوز گوش درک می شود.

  داروی بتاهیستین برای درمان وزوز گوش و سرگیجه  

سومین تئوری شروع وزوز گوش

 

سازمندهی یا برنامه ریزی مجدد در مسیرهای شنوایی مرکزی را علت دیگر شروع وزوز گوش دانستند. علت این سازمندهی مجدد می تواند به دلیل کم شنوایی، ضربه صوتی، ضربه روحی شدید یا استرس شدید در مغز ایجاد شود.

(به این معنی که مغز به دلیل شرایط بیمار مسیرهای شنوایی خود را تغییر می دهد و مسیرهای عصبی جدیدی را فعال می کند به این کار پلاستیسیتی گفته می شود(پلاستیسیتی به معنی تغییر فعالیت مغز به واسطه تغییر در ورودی ها).

 

چهارمین تئوری شروع وزوز گوش

 

تغییر در مسیرهای غیرشنوایی نظیر جنبه های احساسی که شروع وزوز گوش نقش دارند. اختلال و درگیری در پردازش بخش حافظه و احساس می تواند در ایجاد وزوز گوش نقش مهمی داشته باشد نظیر خبر فوت یکی از اقوام نزدیک که سبب اختلال و آسیب در پردازش احساسی فرد(بخش لیمبیک که وظیفه آن کنترل هیجانات، احساسات و پاسخ درست به این شرایط است) می شود که سبب تاثیر بر روی مسیرهای شنوایی و شروع وزوز گوش می شوند.

*توجه1: دقت کنید تنها یک عامل یا یک تیوری سبب شروع وزوز گوش نمی شود و همچنین پاسخ فیزیولوژیک بدن افراد نسبت به شرایط متفاوت است بنابراین ممکن است دو بیمار با شرایط یکسان تنها یک نفر دارای وزوز گوش باشد.

 

قرص بتاهیستین برای چی خوبه

 

بتاهیستین برای درمان وزوز گوش و سرگیجه

   

بتاهستین یک نوع هیستامین ضعیف می باشد که اکثر پزشکان برای کاهش شدت وزوز گوش در کنار سایر داروها از آن استفاده می کنند.

یکی از مکانیسم های عمل بتاهستین به این صورت می باشد که از طریق بهبود جریان های عروقی کوچک در بخش استریاواسکولاریس حلزون سبب کاهش فشار اندولنفاتیک(مایع داخل حلزون گوش که سلول های مویی در آن قرار گرفته اند) می شود.

علاوه بر این، بتاهستین با مهار فعالیت هسته های دهلیزی ممکن است در کمک به فعالیت عصبی برای ایجاد تعادل مجدد و تسریع در ریکاوری فرایند های تعادلی نقش داشته باشد.

مطالعات نشان داده اند که بتاهیستین در حدود یک ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی خود می رسد و نیمه عمر پلاسمایی آن تقریباً 3.5 ساعت است و در بخش کنترل سرگیجه حداکثر اثر درمانی آن تقریباً سه تا چهار ساعت طول خواهد کشید.

برای بیماری منییر قرص بتاهستین برای کاهش شدت و مدت زمان سرگیجه در کوتاه مدت(کمتر از 3 ماه) و همچنین جلوگیری از حملات در طولانی مدت(بیشتر از 3 ماه) مناسب است.

برای وزوز گوش بتاهستین از طریق بهبود در جریان خون در مناطق مربوط به گوش داخلی در بهبود وزوز گوش نقش دارد. با این حال نحوه عملکرد بتاهستین بر روی وزوز گوش و گوش داخلی به طور کامل مشخص نشده است.

 

میزان اثربخشی بتاهیستین برای درمان وزوز گوش و سرگیجه

 

میزان اثردهی بتاهیستین برای درمان وزوز گوش و سرگیجه در مقالات مختلف

 

طبق نتایج مقالات مصرف بتاهستین در کاهش شدت یا حذف وزوز گوش زمانی که وزوز ناشی از اختلالات دهلیزی(مانند بیماری منییر) موثر می باشد(مقاله سال 2011).

بررسی مصرف بتاهستین در بیماران وزوز(بدون مشکل دهلیزی) بر روی 305 نفر هیچ تاثیری بر شدت و بلندی وزوز بین گروه مصرف کننده بتاهستین و گروه کنترل دیده نشد(مقاله سال 2018). همچنین در چند مقاله مروری دیگر این نتایج تکرار شدند و بتاهستین بر روی وزوز گوش(بدون بیماری منییر) هیچ تاثیری بر شدت و بلندی وزوز نداشت.

مقاله ای که در سال 2022 بر روی بتاهستین و تاثیر آن بر وزوز گوش بررسی شد نشان داد بتاهستین هیچ اثر درمانی بر وزوز گوش نداشته است.

بر طبق 12 مقاله مروری بر روی مصرف بتاهیستین و بیماری منییر مشخص شد که مصرف بتاهیستین سبب کاهش شدت، تعداد حملات و حتی بهبود در علایم بیماری منییر می شود.

با این حال در بعضی مقالات اثر درمانی یا کاهش علایم در مصرف بتاهیستین در بیماری منییر مشاهده نشد(طبق این مقاله مدت زمان شروع بیماری تاثیر بسیاری زیادی بر نتیجه درمان دارد به این معنی که در شرایط اولیه کنترل بیماری بسیار بهتر انجام می شود).

  عوارض بتاهیستین برای درمان وزوز گوش و سرگیجه  

عوارض جانبی مصرف بتاهیستین:

عوارض جانبی مصرف بتاهیستین بخصوص برای بیماران که به تازگی آن را شروع کرده اند شامل درد شکم، احساس و حالت تهوع می باشد که اصولا بعد از چند ساعت این مشکلات برطرف می شود.

اما در صورتی که دچار سردرد شدید، بی خوابی یا سخت خوابیدن، علایم آلرژی(خارش، تاول، تورم صورت، مشکلات تنفسی یا علایم مشابه شدید حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کنید).

 

سوالات رایج در زمینه بتاهستین و وزوز گوش:

 

آیا بتاهیستین می تواند سبب بدتر شدن وزوز گوش شود؟

طبق بررسی ها بتاهستین در کاهش شدت و بلندی وزوز گوش هیچ تاثیری ندارد و همچنین هیچ عوارض جانبی یا بدتر شدن وزوز گوش در مقالات گزارش نشده است.

 

بهترین قرص برای درمان سرگیجه چیست؟

علاوه بر بتاهیستین، طبق مقالات قرص Meclizine(مکلیزین) که نوعی آنتی هیستامین است برای درمان سرگیجه بسیار تجویز می شود و بهترین اثردهی را دارد.

به طور کلی این دارو برای مشکلات حرکتی و سرگیجه تجویز می شود و از عوارض آن خشکی دهان و خواب آلودگی می باشد. اثرات آن در یک ساعت بعد از مصرف شروع می شود(شبیه به بتاهیستین) و تا یک روز ادامه دارد.

 

آیا مصرف طولانی مدت بتاهیستین عوارض دارد؟

به طور کلی قرص بتاهیستین داروی safe می باشد و عوارضی ندارد اما در صورت ادامه مصرف بهتر است از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید.

 

چه عواملی سبب بدتر شدن منییر می شود؟

این عوامل شامل استرس، ضربه های روحی و احساسی، فشار کاری بیش از حد، خستگی، تغییرات فشار هوا، مصرف بیش از حد نمک، بعضی از غذاها، مصرف موار کافیین دار، بیماری ها و... می تواند در بدتر شدن علایم بیماری منییر نقش مهمی داشته باشند.

 

چه کسانی نبایند از بتاهیستین استفاده کنند؟

به دلیل محدودیت در اطلاعات افراد سالمند بهتر است با احتیاط از قرص بتاهیستین استفاده کنند. همچنین مصرف بتاهیستین برای کودکان و افراد زیر 18 سال به دلیل عدم اطلاعات کافی برای کارامدی و آسیب رسانی آن پیشنهاد نمی شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

تجویز انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی، پشت گوشی و ریک همراه با شرایط پرداخت مناسب برای بیماران عزیز در این مرکز انجام می شود.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه ها درباره بتاهیستین برای درمان وزوز گوش و سرگیجه

سلام.
من وزوز گوش داشتم رفتم دکتر بهم بتاهیستین
الان این قرصو مصرف کنم؟

سلام. بتاهیسین بیشتر برای درمان سرگیجه تجویز می شود اما شاید چون سبب بهبود گردش خون می شود دکتر براتون تجویز کرده باشد. اما طبق نظر بیماران که از این دارو استفاده کرده اند هیچ فایده ای نداره براتون.


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.