خارش گوش؛ علل، پیشگیری و درمان

خارش گوش؛ علل، پیشگیری و درمان

گوش‌هایم خارش می‌کند و چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

  خارش گوش؛ علل، پیشگیری و درمان :: آلرژی، جرم گوش، گوش‌گیر و سایر محرک‌ها می‌توانند منجر به خارش گوش شوند . با میل به خاراندن در عمق مجرای گوش خود مبارزه می‌کنید؟ داستان عامیانه‌ای را که در کودکی آموخته‌اید فراموش کنید. این نه ربطی به اینکه کسی در مورد شما صحبت می‌کند دارد و نه به جمله همه چیز به نحوه واکنش پوست ظریف گوش داخلی شما به محیط شما مربوط نمی‌شود.  

چرا گوش من خارش دارد؟

  گوش‌های شما ممکن است در قسمت خارجی گوش (معروف به پینا) خارش کند، یا ممکن است گوش‌های شما در عمق مجرای گوش‌تان که هنوز گوش خارجی محسوب می‌شود، خارش کند. هر دو مشکل تشدیدکننده و آزاردهنده هستند. خارش گوش شما به‌احتمال زیاد به دلیل یک مورد خفیف درماتیت ایجاد می‌شود، اما بهتر است یک پزشک بررسی کند. در اینجا مهم‌ترین دلایلی که ممکن است گوش‌های شما خارش پیدا کند، و در مورد آن چه باید کرد، آمده است: تصویر اینفوگرافیک است که علل خارش گوش، مانند عفونت، آلرژی، درماتیت، پسوریازیس/اگزما، جرم گوش و گوش‌گیر یا سمعک را نشان می‌دهد.   خارش گوش؛ علل، پیشگیری و درمان  

1. درماتیت سبورئیک گوش

  یکی از دلایل بسیار رایج برای خارش گوش، وضعیتی به نام درماتیت سبورئیک است، نوعی بثورات پوستی که غدد چربی را که تولید روغن می‌کنند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است در پوست سر و ابروها و در گوش ایجاد شود. یک مورد خفیف درماتیت سبورئیک باعث پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شود که به عنوان شوره سر شناخته می‌شود. بله، شما می‌توانید شوره گوش داشته باشید! هنگامی که درماتیت شدید است، پوست نیز ممکن است قرمز و به‌شدت خارش داشته باشد. به گفته دکتر استیو داولوی، دانشیار و مدیر برنامه در دانشکده پوست دانشگاه ایالتی وین، خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک با افزایش سن افزایش می‌یابد.  

2. عفونت‌ها

  میکروب‌های متعددی می‌توانند گوش خارجی و میانی را آلوده کنند. خارش گوش که همچنین دردناک، گرم و قرمز است، نشانه قوی عفونت است، به خصوص اگر علائم رایج دیگری مانند تب داشته باشید. یکی از انواع شایع عفونت‌های خارش دار و دردناک، اوتیت خارجی است که بیشتر به عنوان "گوش شناگر" شناخته می‌شود. (البته برای ابتلا به عفونت گوش خارجی لازم نیست شنا کنید. برای مثال زندگی در یک محیط مرطوب شما را در معرض خطر قرار می‌دهد).  

3. تحریک ناشی از سمعک، هدفون و ایرپاد

  سمعک، هدفون و ایرپاد می‌توانند خارش ایجاد کنند و شرایطی مانند درماتیت را بدتر کنند. برای مثال، با سمعک، گنبدها یا قالب‌های گوش می‌توانند روی پوست ساییده شوند. آنها همچنین کانال گوش را مسدود می‌کنند که می‌تواند باعث تجمع رطوبت شود. به ندرت، برخی از افراد به یکی از اجزای سمعک یا هدفون حساسیت پیدا می‌کنند. اگر اغلب از ایرپاد یا هدفون استفاده می‌کنید (نوعی هدفون که درست در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد)، به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد می‌تواند منجر به تحریک گوش، از جمله تورم و خارش شود. در موارد شدید، هدفون‌های گوش تمیز نمی‌توانند باعث عفونت گوش خارجی شوند. اگر دستگاه‌های شنوایی شما باعث خارش گوش شما می‌شود، با یک متخصص سلامت شنوایی صحبت کنید. آن‌ها تناسب را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند دستگاه‌های شما به درستی نشسته‌اند. اگر پوست گوش‌های شما خشک است، ممکن است استفاده از محصولی مانند MiraCell ProEar را توصیه کنند که باعث می‌شود دستگاه‌های شنوایی را راحت‌تر وارد کنید و پوشیدن آن‌ها راحت‌تر باشد. همچنین حتماً سمعک و دستگاه‌های شنوایی خود را مرتب تمیز کنید.  

4. انسداد جرم گوش

  جرم گوش طبیعی و سالم است، اما در برخی موارد می‌تواند نهفته و تحریک کننده شود و منجر به احساس خارش شود. یکی از دلایل بزرگ انسداد جرم گوش و سایر مشکلات گوش تمیز کردن بیش از حد گوش است. گوش‌ها خود تمیز شونده و از خود محافظت می‌کنند. موم بخش بسیار مهمی از این محافظ است. هر زمان که چیزی را در گوش خود قرار می‌دهید، ممکن است مقداری از جرم گوش را بردارید اما همچنین جرم گوش را به سمت پایین به داخل گوش فشار دهید. با گذشت زمان، این می‌تواند منجر به نهفتگی و خارش مزمن گوش شود.  

5. درماتیت تماسی

  تماس با محرک‌های رایج مانند پراکسید هیدروژن، الکل مالشی، آب، قطره‌های گوش (چه تجویز شده و چه بدون نسخه)، یا تمیز کردن بیش از حد گوش، همگی می‌توانند باعث خشکی و خارش گوش شوند. برخی از محصولات پوست و مو می‌توانند پوست را تحریک کنند. فلزات خاص در جواهرات، به ویژه نیکل، همینطور.   علت و درمان خارش گوش

6. آلرژی‌های غذایی و فصلی

  بله، آلرژی‌های غذایی، پوستی و فصلی بهار و پاییز همگی می‌توانند روی گوش‌ها تأثیر بگذارند و منجر به احساس خارش آشنای شوند که بسیاری از ما می‌دانیم و از آن متنفریم. متأسفانه گوش‌ها قطعاً در برابر آلرژی مصون نیستند.  

7. اختلالات پوستی (از جمله اگزما و پسوریازیس)

  این اختلالات پوستی می‌توانند روی پوست داخل کانال گوش، حتی در عمق نزدیک پرده گوش، تأثیر بگذارند. اگزما نام گروهی از شرایط است که باعث قرمزی، خارش و التهاب لکه‌های پوست می‌شود. پسوریازیس، یک بیماری مزمن خود ایمنی است که با بثورات قرمز و خارش دار روی پوست مشخص می‌شود. هر دوی این شرایط می‌توانند مادام العمر باشند، اما قابل درمان هستند. در برخی موارد، کراتیت سبورئیک - زائده‌های تیره غیر سرطانی روی پوست - می‌تواند در گوش نیز رشد کند.  

علل نادر خارش گوش

 

دیابت

  برخی از اختلالات سیستمیک، مانند دیابت، فرد را مستعد ابتلا به عفونت گوش و خارش می‌کند. این به این دلیل است که دیابت جرم گوش را کمتر اسیدی می‌کند، که باعث می‌شود پوست گوش در برابر عفونت‌های قارچی و باکتریایی آسیب پذیرتر شود. مراجعه به یک متخصص برای درمان بسیار مهم است، زیرا شستشوی گوش با آب یا مایعات دیگر می‌تواند وضعیت را بدتر کند. (کاهش شنوایی نیز در افراد دیابتی شایع‌تر است.)  

بیماری کبد

  برخی از بیماری‌های کبدی که صفرا را مسدود می‌کنند، مانند کلانژیت صفراوی اولیه و کلستاز، می‌توانند باعث خارش پوست از جمله گوش‌ها شوند.  

نحوه درمان خارش گوش

  اگر زهکشی، بوی بد، گوش درد یا التهاب قابل توجه دارید، منتظر کمک حرفه ای نباشید. اینها نشانه‌های عفونت یا مشکل جدی دیگری هستند و تشخیص و درمان صحیح مهم است. در ضمن، مشکل جدی یا خفیف، چیزی در گوش خود نگذارید. در حالی که وسوسه انگیز است که چیزی را در کانال گوش خود قرار دهید تا خارش را خراش دهید، این دقیقاً همان کاری است که نباید انجام دهید. نه تنها خطر آسیب رساندن به پرده گوش و خراشیدن پوست ظریف گوش داخلی را دارید، بلکه میل به خارش را نیز افزایش می‌دهید. دکتر داولوی گفت: «سعی کنید اصلاً خراش نکنید. برای هر پوستی، خاراندن باعث رشد اعصابی می‌شود که احساس خارش دارند. بنابراین هر چه بیشتر خراش دهید، بیشتر خارش خواهید داشت." همین امر در مورد قرار دادن آب یا سایر مایعات تصادفی در گوش نیز صادق است. که می‌تواند مشکل را بدتر کند. در عوض، سعی کنید مشکل اساسی را درمان کنید. اگر شوره سر دارید، سعی کنید از شامپوی شوره سر استفاده کنید. اگر خارش شما همراه با آلرژی‌های فصلی تشدید شد، سعی کنید از آنتی هیستامین استفاده کنید. برای کاهش خشکی ناشی از تمیز کردن بیش از حد گوش یا انسداد جرم گوش، از محصولی مانند MiraCell استفاده کنید. اگر وضعیت شما خفیف است اما خوب نشد، به پزشک مراجعه کنید. با استفاده از ابزاری به نام اتوسکوپ، پزشک یا ارائه دهنده خدمات شنوایی می‌تواند پوست گوش شما را به خوبی ببیند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد. آنها همچنین می‌توانند جرم گوش را در صورت نیاز حذف کنند. پزشک می‌تواند علائم شما را مورد بررسی قرار دهد، پوست شما را معاینه کند و تشخیص مناسب را برای تدوین یک برنامه درمانی موثر تعیین کند. اگر مورد پیچیده ای دارید، ممکن است به یک متخصص پوست یا یک پزشک گوش و حلق و بینی ارجاع داده شوید.   نحوه درمان خارش گوش  

آیا می‌توانید از خارش گوش جلوگیری کنید؟

  شست و شوی بیش از حد گوش اغلب بیش از آنکه حل کند باعث ایجاد مشکلات می‌شود یکی از روش‌هایی که افراد به‌طور تصادفی گوش‌های خود را آلوده می‌کنند، خاراندن بیش از حد سخت یا تمیز کردن بیش از حد سخت، شکستن پوست با یک جسم نجس، به‌ویژه ناخن‌ها، سواب‌های پنبه‌ای، سنجاق‌های بابی، پارچه‌های پیچ خورده یا شمع‌های گوش است. با پوست خود ملایم باشید! گوش‌ها در واقع اجاق‌های خود تمیز شونده کمی هستند و نیازی به کمک زیادی ندارند. دست‌های خود را قبل از دست زدن به سمعک یا وسایل مشابه بشویید و از وارد شدن شامپو و صابون به گوش خودداری کنید.  

چگونه گوش خود را به درستی تمیز کنیم

  ساده است: در بیشتر موارد، نیازی به انجام کاری جز رعایت بهداشت عادی ندارید. دوش گرفتن منظم و اجازه دادن به آب گرم و شامپو روی گوش شما احتمالاً برای نرم شدن و از بین بردن جرم اضافی گوش کافی است. بعد از دوش گرفتن گوش‌های خود را خشک کنید. اگر از موم گوش نهفته رنج می‌برید، برای تمیز کردن گوش در کلینیک به متخصص شنوایی مراجعه کنید.  

چرا پوست گوش ما اینقدر حساس است؟

  محیط گوش داخلی شما منحصر به فرد است و با "چالش‌های ویژه" مواجه است. دکتر داولوی گفت: "به دلیل گرما و رطوبت، کانال گوش در معرض خطر بیشتری برای عفونت توسط باکتری است." برای محافظت در برابر این، پوست مجرای گوش دارای غدد چربی تخصصی (به نام غدد سرومینوس) است که جرم گوش ترشح می‌کند. مانند بینی، مجرای گوش نیز موهای کوچکی را رشد می‌دهد تا از ورود مواد زائد به داخل گوش جلوگیری کند.  

گوش‌ها نمی‌توانند عرق کنند

  یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پوست گوش داخلی این است که حاوی غدد عرق اکرین نیست، غدد اکرین که بقیه بدن ما از آن برای ترشح عرق در هنگام گرما یا استرس استفاده می‌کند. این به همراه ماهیت مومی شکل سرومن به جلوگیری از تجمع رطوبت در کانال کمک می‌کند.  

اجازه ندهید خارش گوش مانع از استفاده از سمعک شود

  خارش گوش می‌تواند آزاردهنده باشد، اما نباید مانع از استفاده از سمعک طبق تجویز شود. بنابراین اغلب این وضعیت به راحتی حل می‌شود و شما را آزاد می‌گذارد تا بخشی از هر مکالمه‌ای باشید - مهم نیست که مردم چه می‌گویند. گاهی اوقات تنها چیزی که نیاز دارید قطره‌های گوش مخصوص بدون نسخه برای محافظت از پوستتان است، یا اندازه گنبدهای سمعک خود را تغییر داده یا دوباره جابجا کنید. اگر سمعک‌های شما باعث ایجاد مشکل می‌شوند یا اگر بهترین شنیدن را ندارید، یک قرار ملاقات با یک متخصص شنوایی تنظیم کنید. برای فهرست کامل مراکز شنوایی در جامعه خود، از فهرست آنلاین کلینیک‌های مورد بررسی مصرف کننده دیدن کنید.
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متخصصین مجرب در زمینه شنوایی اطفال، تجویز سمعک و وزوز گوش سعی بر ارایه بهترین خدمات در تمامی زمینه های شنوایی می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه ها درباره خارش گوش؛ علل، پیشگیری و درمان

سلام خداقوت دکتر یک خواهش دارم میشه کمک کنی گوشم خیلی صدا خیلی خسته شدم دوسال خورده است الان دوتا بچه دارم نمیدونم چه کارکنم برای گوشم بخدا سردرد گرفتم

سلام یک جلسه تشریف بیارید مطب چندتا تست اولیه گرفته بشه دقیق بهتون گفته میشه گه چه کاری باید انجام بدید و ما چه کاری می تونیم برای درمان وزوز شما انجام بدیم اگر تست شنوایی یا آزمایشی دارید برای شماره مطب بفرستید 09105241071 02188958823 ممنون


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.