قرص سیناریزین و تاثیر آن بر وزوز گوش

قرص سیناریزین و تاثیر آن بر وزوز گوش

وزوز گوش چیست؟

چرا وزوز گوش ایجاد می شود؟

استفاده از داروهایی نظیر سیناریزین، بتاهستین، الپرازولام، جینکوبیلوبا و سایر موارد در درمان وزوز گوش استفاده می شوند اما به احتمال بسیار کمی در رفع وزوز موفق باشند. روش های دیگری نظیر سمعک ماسکردار، تحریک الکتریکی عصب واگ و زبان، لیزر، موسیقی درمانی، ویتامین ها و... نیز از روش های موثر درمان وزوز می باشند. توجه داشته باشید استفاده از چندین روش به طور همزمان برای رفع یا کاهش وزوز گوش نتیجه بهتری نسبت به استفاده از تنها یک روش برای فرد مهیا می کند.

همانطور که در مقالات قبلی بیان شد به هر نوع صدایی که در گوش یا سر در محیط ساکت(بدون حضور منبع صدای خارجی) شنیده شود وزوز گفته می شود. وزوز گوش می تواند در هر سن و جنسیت مختلفی دیده شود. طبق بررسی های انجام شده در حدود 18 درصد از مردم در جوامع صنعتی تحت تأثیر وزوز مزمن قرار دارند.

وزوز گوش می تواند در اثر عوامل زیادی از جمله کم شنوایی، نوروم های آکوستیک(تومور عصب شنوایی)، داروهای آسیب رسان به سیستم شنوایی، بیماری های گوش(عفونت گوش میانی، اتواسکلروزیس، منییر گوش)، در معرض بودن با صدای بلند یا صدای انفجار و گلوله، جرم گوش و سایر موارد ایجاد شود.

  قرص سیناریزین و تاثیر آن بر بیماری وزوز گوش  

وزوز گوش می تواند سبب عدم تمرکز، مشکل شدید در خواب، افسردگی، استرس و اضطراب، کاهش تحمل و عصبانیت شدید، افسردگی و در موارد شدید سبب خودکشی شود. متخصصین در زمینه درمان وزوز گوش راههای مختلفی را پیشنهاد کرده اند اما به دلیل مکانیسم ناشناخته وزوز گوش و همچنین تغییر شدت وزوز گوش با عوامل مختلف روش ثابتی که برای تمامی بیماران نتیجه بخش باشد تاکنون یافت نشده است.

در درمان وزوز گوش علاوه بر داروهای آرامبخش، ضدافسردگی و ضداسترس داروی سیناریزین و بتاهیستین نیز بسیار تجویز می شود بنابراین در این مقاله قصد داریم در مورد میزان اثربخشی قرص سیناریزین صحبت شود. در مقاله قبلی در مورد تاثیر قرص بتاهیستین بر وزوز گوش نیز صحبت شده است.

 

کاربرد قرص سیناریزین و تاثیر آن بر وزوز گوش

 

قرص سیناریزین(cinarizin) چیست؟

کاربرد قرص سیناریزین چیست؟

قرص سیناریزین یکی از انواع آنتی هیستامین ها می باشد که با بلاک هیستامین سبب کاهش علایم بیماری در مغز می شود. همچنین این دارو جزء بلاکر های کانال کلسیم می باشد که در بهبود گردش خون در گوش داخلی و کاهش علایم سرگیجه، وزوز گوش و بیماری های گوش داخلی نظیر منییر کمک کننده است.

قرص سیناریزین در طول روز نیاز به دو تا سه بار باید مصرف شود که البته به دوز قرص و دستور پزشک بستگی دارد. همچنین به علت اینکه قرص سیناریزین با بلاک کردن سیگنل های تعادلی از سرگیجه جلوگیری می کند در صورتی که فرد از بیماری Motion Sickness(بیماری حرکت) رنج می برد باید 2 ساعت قبل از حرکت این دارو را مصرف کنند.

در مطالعات مشخص شده است که سیناریزین در 65% موارد از سرگیجه متوسط و در 89% موارد از سرگیجه شدید جلوگیری می کند.

از طرف دیگر، سیناریزین به دلیل مهار کانال های کلسیمی در گلبول های قرمز سبب شل شدن و افزایش قابلیت ارتجاعی دیواره سلولی گلبول های قرمز خون می شود. باافزایش انعطاف پذیری، به خون این اجازه داده می شود تا به طور موثر و کارامدتر از طریق عروق(حتی عروق باریک) خون و اکسیژن به بخش های آسیب دیده بخصوص در مغز منتقل شود.

 

آیا قرص سیناریزین بر وزوز گوش تاثیر دارد ؟

 

آیا قرص سیناریزین در درمان وزوز گوش موثر است؟

در مقاله ای که در سال 2012 بر روی 43 خانم و 35 آقا با مشکلات سرگیجه و وزوز ناشی از اختلال عروقی انجام شده بود مشخص شد که بعد از 2 ماه مصرف سیناریزین بیماران با وزوز گوش در 38% موارد و بیماران با مشکلات سرگیجه در 43% موارد علایم بهبود مشاهده شد.

در مقاله دیگری سه روش درمانی وزوز گوش را با یکدیگر مقایسه کردند: بیوفیدبک، طب سوزنی و درمان دارویی(سیناریزین). نتایج به این صورت مشاهده شد که 50% بیماران با وزوز گوش با روش بیوفیدبک، 30% با روش طب سوزنی و 10% با روش دارودرمانی با استفاده از سیناریزین کاهش شدت وزوز گوش را گزارش کردند. همانطور که در نتایج مشخص شده است درمان با روش بیوفیدبک عملکرد و کارامدی بهتری نسبت به دو روش دیگر در کاهش شدت وزوز گوش از خود نشان داده است.

در مقاله دیگری که به مقایسه اثر درمانی آلپرازولام و سیناریزین بر درمان وزوز گوش در یک گروه 101 نفره در محدوده سنی 20 تا 75 سال پرداخته شده بود نتایج به این صورت مشخص شد که آلپرازولام در درمان کامل وزوز گوش بدون اثر و سیناریزین در درمان کامل 2.3% موفق بود. همچنین در 46% بیماران بهبودی در وزوز گوش با آلپرازولام و در 68% بیماران بهبودی از وزوز گوش با استفاده از سیناریزین مشاهده شد.

 

قرص سیناریزین و تاثیر آن بر وزوز گوش

 

نظر نویسنده: طبق بررسی ها و مقالات انجام شده در این زمینه بیماران با وزوز گوش و سرگیجه با مصرف سیناریزین بهبود پیدا کرده اند. البته توجه داشته باشید که علت شروع و ایجاد وزوز گوش بسیار مهم می باشد. همانطور که در بخش بالا بیان شد سیناریزین بیشتر بر سیستم عروقی و افزایش خون رسانی تاثیر دارد بنابراین احتمالا در بیماران با وزوز های عروقی یا ضربان دار این دارو کمک کننده باشد.

اما در مواردی که وزوز به دلیل کم شنوایی ایجاد شده باشد می توان گفت به این علت که سیناریزین با افزایش خون رسانی و بهبود اکسیژن سبب ترمیم بخش های آسیب دیده می شود بنابراین احتمال دارد در کاهش شدت وزوز گوش کمک کننده باشد اما در درمان کامل موثر نباشد. بنابراین بهتر است در کنار سایر درمان های وزوز گوش، سیناریزین نیز مصرف شود.

 

سوالات متداول بیماران در مورد قرص سیناریزین و وزوز گوش

*آیا مصرف سیناریزین اثرات جانبی دارد؟

مصرف این دارو حتی در طولانی مدت اثرات جانبی خاصی برای فرد ایجاد نمی کند(احتمال خواب آلودگی یا گیجی با مصرف سیناریزین دیده می شود)

*چه مشکلی با قطع ناگهانی قرص سیناریزین ایجاد می شود؟

در صورت قطع ناگهانی این دارو احتمال برگشت علایم با همان شدت یا شدت بیشتر وجود دارد. قطع دارو باید زیرنظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود.

*چه افرادی نباید از داروی سیناریزین استفاده کنند؟

سیناریزین باید با احتیاط در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی یا کلیوی استفاده شود. همچنین قرص سیناریزین حاوی لاکتوز است بنابراین بیماران با مشکلات ارثی نادر که در جذب لاکتوز مشکل دارند نباید از این سیناریزین استفاده کنند.

*چه داروهایی برای کاهش وزوز گوش تجویز می شود؟

معمول ترین داروهای ضدافسردگی که در رابطه با وزوز گوش استفاده می شوند شامل: کلومیپرامین، دزیپرامین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین، پروتریپتیلین می باشند.

سایر درمان های موثر در درمان وزوز گوش

در بخش بالا در مورد داروها و تاثیرات آن بر وزوز گوش صحبت کردیم اما در این قسمت در مورد سایر روش های درمانی که شانس بیشتری برای درمان وزوز گوش دارند و در مقالات مختلف تایید شده اند صحبت می کنیم.

سمعک برای درمان وزوز گوش

برخلاف دید منفی که افراد جامعه نسبت به سمعک دارند این وسیله کمک شنوایی در جبران کم شنوایی و درمان وزوز گوش بسیار موثر است. در سمعک های قدیمی( قبل از سال 2018) سمعک ها تنها قادر به تقویت صدا برای افراد کم شنوا بودند اما در سال 2018 و بعد از آن سمعک ها علاوه بر تقویت و جبران کم شنوایی قادر به تولید صدا در فرکانس های مختلف نیز شدند. در واقع سمعک با استفاده از روش صدادرمانی باعث درمان یا کاهش قابل توجه وزوز گوش می شود.

از طرف دیگر رابطه مستقیم بین کم شنوایی و وزوز گوش وجود دارد در نتیجه برای افرادی که به هر دو عارضه مبتلا شده اند(کم شنوایی و وزوز گوش) سمعک های جدید یا سمعک های ماسکردار(مخصوص وزوز گوش) بهترین گزینه می باشد.

سمعک با تولید صدای نویز در سطح شدت بالاتر از صدای نویز علاوه بر اینکه توجه فرد به وزوز را از بین می برد با تحریک بیشتر منطقه عصبی مربوط به وزوز باعث افزایش ورودی و فعالیت بیشتر عصب شنوایی می شود. در ادامه و با تکرار استفاده از سمعک مغز فعالیت خود جهت جبران کم شنوایی را کاهش می دهد و به مسیر عصبی نرمال یا قبل از شروع وزوز گوش بر میگردد.

توجه داشته باشید برای افراد با کم شنوایی که از سمعک استفاده می کنند اگر بعد از رفع کامل وزوز از سمعک استفاده نشود احتمال برگشت وزوز افزایش می یابد زیرا با کاهش ورودی عصب، مغز مجددا فعالیت خود را افزایش می دهد و به مسیر عصبی با وزوز برمی گردد.

 

صدادرمانی برای درمان وزوز گوش

همانطور که از اسم این روش مشخص است در روش صدادرمانی از محرکات صوتی و نویز برای درمان وزوز استفاده می شود. در بخش بالا بیان کردیم که سمعم های ماسکردار نیز از همین روش صدادرمانی برای درمان وزوز استفاده می کنند.

در روش صدادرمانی ابتدا باید فرکانس وزوز مشخص شود. به این صورت که با ارائه صداها با فرکانس های مختلف بیمار باید شبیه ترین صدا به وزوز خود را شناسایی کند. بعد از مشخص کردن فرکانس وزوز نوبت به تعیین شدت وزوز است. مجددا با ارائه صدا در شدت مختلف بیمار نزدیکترین شدت را به وزوز گوش شناسایی می کند.

در انتها برای انجام صدادرمانی یا پوشش پذیری وزوز با ارائه صدا از نویز باند باریک در فرکانس وزوز(فرکانسی که در مرحله قبل مشخص شده بود) به مدت 1 دقیقه استفاده می شود که در اکثر موارد انتظار می رود که شدت وزوز کاهش یابد یا حتی حذف شود(در موارد نادری ممکن است شدت وزوز هیچ تغییری نکند یا حتی افزایش یابد).

در صورتی که وزوز کاهش یا حذف شود میتوان با اطمینان این نتیجه را گرفت که روش صدادرمانی برای درمان وزوز گوش بیمار بسیار موثر است و به راحتی قادر به حذف وزوز گوش می باشیم.

توجه داشته باشید برای انجام روش صدادرمانی 2 راهکار وجود دارد:

راهکار اول: حضور روزانه بیمار در چندین جلسه در مطب

راهکار دوم: استفاده از سمعک ماسکردار بدون نیاز به حضور فرد در مطب

همچنین توجه داشته باشید بیمار با استفاده از ماسکر در مدت زمان کوتاه تری به نتیجه دلخواه و حذف وزوز دست می یابد زیرا برخلاف روش صدادرمانی در مطب که هرجلسه 30 دقیقه به طول می انجامد. فرد با سمعک ماسکردار می تواند در طول روز مدت زمان بیشتری از آن استفاده کند.

قرص سیناریزین

 

تحریک الکتریکی برای درمان وزوز گوش

روش تحریک الکتریکی یکی از روش های جدید برای درمان وزوز گوش می باشد که با استفاده از ایمپالس های الکتریکی سبب تحریک اعصاب مختلف می شود.

یکی از این دستگاه ها، تحریک الکتریکی عصب واگ(عصب 10) می باشد و دستگاه دوم تحریک الکتریکی زبان(دستگاه لنییر Lenire) نام دارد.

اعصاب مختلفی در عصب دهی زبان نقش دارند که می توان آنها را به دو بخش حسی و حرکتی تقسیم کرد:

*اعصاب بخش حرکتی زبان: عصب 10(واگ) و عصب 12(زیرزبانی) مسئول بخش حرکتی زبان می باشند.

*اعصاب بخش حسی زبان: عصب 7(صورتی) و عصب 9(زبانی حلقی) مسئول بخش حسی زبان می باشند.

همچنین در کنار تحریکات عصبی مسیرهای غیرشنوایی از طریق محرکات صوتی(روش صدادرمانی) مسیرهای عصبی شنوایی تحریک می شود. در واقع با این روش ها هر دو مسیر عصبی که در شروع وزوز گوش نقش دارند را از طریق ایمپالس های الکتریکی با جریان ضعیف و محرکات صوتی و شنیداری تحریک می کنند.

 

دستگاه لیزر برای درمان وزوز گوش

استفاده از دستگاه لیزر برای افراد با وزوز های ضربانی که بیشتر به دلیل جنبه عروقی در سر و گردن می باشد گزینه بسیار مناسبی است. در واقع این دستگاه سبب افزایش گردش خون و خون رسانی بهتر بخش های گوش میانی و داخلی می شود.

 

موسیقی درمانی برای درمان وزوز گوش

همانطور که در بخش بالا بیان شد در موارد کمی در افراد با شنوایی نرمال همراه با وزوز گوش مشاهده شده است که با روش صدادرمانی شدت وزوز افزایش می یابد. علت این امر چیست؟

در بخش های قبلی بیان کردیم که در افراد با کم شنوایی به دلیل کاهش ورودی های شنوایی به عصب شنوایی و مغز، جبران مرکزی در سیستم عصبی مرکزی یا مغز اتفاق می افتد که با استفاده از ماسکر و تقویت صدا و جبران ورودی های شنوایی مشکل وزوز آنها برطرف می شود.

اما در مواردی مشاهده شده است که در افراد با شنوایی نرمال همراه با وزوز مناطق عصبی آنها دچار افزایش فعالیت است(برخلاف افراد با کم شنوایی که دچار کاهش فعالیت عصبی در عصب شنوایی می باشند) و با ارائه نویز و افزایش ورودی به عصب شاهد بدترشدن یا حتی عدم تغییر در شدت وزوز هستیم.

در روش موسیقی درمانی با استفاده از تئوری ناچ تراپی(Notch therapy) می توانیم منطقه فرکانسی که برخلاف بخش های کناری خود دارای افزایش فعالیت است در ناچ قراردهیم تا تحریک نشود. به این ترتیب یکسان سازی در فعالیت عصبی و به مرور اداپته شدن فعالیت و عملکرد در عصب ایجاد می شود.

قرص سیناریزین برای چیست

رژیم غذایی و ویتامین ها برای درمان وزوز گوش

برخلاف بسیاری از افراد که تاثیر تغذیه بر وزوز گوش را بی اهمیت می دانند طبق جدیدترین مقالات تغذیه و رژیم غذایی نقش مکمل در درمان وزوز گوش دارند. به این معنی که رژیم غذایی و ویتامین ها باعث حذف کامل وزوز گوش نمی شوند اما به کاهش شدت وزوز گوش کمک می کنند بنابراین بهتر است از این دو عامل در کنار درمان های اصلی نظیر سمعک ماسکردار، صدادرمانی، تحریک الکتریکی، موسیقی درمانی و... استفاده شود.

چه غذاهایی باعث تشدید و بدترشدن وزوز گوش می شوند؟

*مصرف مواد کافیین دار(نوشابه، چای، قهوه، نسکافه، نوشابه)

*مصرف نمک و فلفل(حذف فست فود)

*مصرف مواد و غذاهای خیلی شیرین(شکلات)

*مصرف غذاهای خیلی چرب

*کنترل طبع غذا(گرمی یا سردی غذاها) متناسب با طبع بدن فرد

 

چه ویتامین هایی برای درمان وزوز گوش مفید می باشند:

*ویتامین دی(Vitamin D)

*ویتامین ب 12(Vitamin B12)

*زینک یا زینک پلاس(Zink)

*منیزیم

 

در انتها می توان گفت بهترین روش برای درمان وزوز گوش استفاده از چندین روش مختلف می باشد و همچنین برای تمامی بیماران با وزوز نمی توان تنها از یک روش درمانی استفاده کرد بلکه بهتراست برای هر فرد با توجه به عامل شروع کننده وزوز گوش روش مناسب انتخاب شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

ارزیابی و درمان وزوز گوش با روش های جدید درمانی، تجویز جدیدترین سمعک های مخصوص کودکان و بزرگسالان، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، تهیه قالب های ضدصوت و ضدآب در مرکز فراشنوا ارائه می شود.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه ها درباره قرص سیناریزین و تاثیر آن بر وزوز گوش

سلام
مرسی از مطالب خوبتون
من الان چندین ماهه دارم قرص سیناریزن و بتاهستین برای وزوز گوشم می خورم اما هیچ تغییری در وزوز ایجاد نشه. همینطور مصرف سیناریزین رو ادامه بدم؟ عوارضی نداره برام؟
به نظر شما وزوز گوش با دارو خوب میشه؟ من هردوتا گوشم دچار کم شنوایی هست به نظرتون وزوز گوشم خوب میشه؟

سلام
احتمال درمان وزوز شما با مصرف دارو مثل بتاهستین و سیناریزین ممکن نیست چون عامل شروع وزوز گوش شما کم شنوایی است و برای برطرف شدن وزوز گوش باید اول کم شنوایی رو برطرف کنید.
در واقع مهمترین عامل شروع وزوز گوش کم شنوایی است با استفاده از سمعک کم شنوایی تقویت و جبران میشه که به مرور وزوز گوش هم قطع میشه.
اگر از سمعک استفاده نکنید به مرور کم شنوایی شما بیشتر میشه و متقابل وزوز هم شدت بیشتری میگیره

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:
02188949368
02188958823
09105241071

برای مشاهده نتایج و تجربه درمان سایر مراجعین هم به اینستاگرام مرکز فراشنوا مراجعه فرمایید:
www.instagram.com/samak_farashenava


سلام من کبد چرب گرید ۳ دارم همچنین فشار چشمم کمی بالاست ودکتر برای من سینا ریزین تجویز کردن بدلیل سرگیجه ای که دارم
دوز دارو روزی ۲ عدد آیا برای کبد مشکل ایجاد نمیکنه یا برای چشمهام ضرر نداره ؟در ضمن فشار خونمم کمی پایین هست

سلام این موارد رو باید با پزشک متخصص مشورت کنید


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.