کلینیک تخصصی شنوایی و وزوز گوش در میدان فاطمی

کلینیک تخصصی شنوایی و وزوز گوش در میدان فاطمی

کلینیک تخصصی شنوایی و وزوز گوش در میدان فاطمی

کلینیک شنوایی سنجی در میدان فاطمی تهران

خرید سمعک در میدان فاطمی تهران

تست شنوایی سنجی اطفال در خیابان فاطمی

 

کلینیک شنوایی سنجی فراشنوا واقع در میدان فاطمی با داشتن تجهیزات شنوایی سنجی و وزوز گوش خدماتی نظیر تست شنوایی بزرگسالان(ادیومتری و تمپانومتری)، تجویز سمعک مخصوص بزرگسالان، تست شنوایی اطفال و کودکان(تست OAE و ABR)، تجویز سمعک مخصوص اطفال و کودکان، رزیابی وزوز گوش، درمان وزوز گوش با روش صدادرمانی و تحریک الکتریکی، تجویز سمعک های مخصوص وزوز گوش و انواع قالب های ضدصوت و ضدآب در این مرکز انجام می شود.

همچنین مرکز شنوایی سنجی فراشنوا با اکثر بیمه ها برای خرید سمعک قرارداد دارد تا بیماران عزیز به راحتی بتوانند از مزایای بیمه خود استفاده کنند. از دیگر ویژگی های این مرکز انجام تست شنوایی و تجویز سمعک در منزل می باشد تا بیمارانی که قادر به مراجعه حضوری برای خدمات شنوایی سنجی نمی باشند از این خدمات بهره ببرند.

در صورت خرید سمعک نیز مرکز شنوایی فراشنوا برای بیماران با مشکلات مالی امکان خرید سمعک به صورت قسطی در چندماه(بدون بهره) را فراهم کرده است تا تمامی افراد بتوانند از حس شنیدن لذت ببرند.

  خدمات کلینیک تخصصی شنوایی و وزوز گوش در میدان فاطمی  

خدمات و مزایای مراجعه به کلینیک شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

 

*تست شنوایی بزرگسالان

 

تست شنوایی بزرگسالان از طریق دستگاه ادیومتری و با قرارگرفتن بیمار در داخل اتاق اکوستیک انجام می شود. در این حالت با قرارگیری هدفون بر روی گوش بیمار از فرد خواسته می شود تا بعد از شنیدن صدا(حتی صداهای آرام) دست خود را بالا بیاورد یا دکمه شنیدن صدا را فشار دهد.

متخصص شنوایی شناس با ارائه صدا در فرکانس های مختلف(250 هرتز تا 8 کیلوهرتز) و شدت های مختلف آستانه شنوایی بیمار را مشخص می شود. آستانه شنوایی نرمال به معنی شنیدن صدا در سطح شدت 25 دسی بل و کمتر می باشد و در صورتی که فرد در این سطح شدت پاسخ نداشته باشد به معنی کم شنوایی می باشد.

همچنین دستگاه تمپانومتری نیز در بزرگسالان برای بررسی پارگی پرده گوش، عفونت گوش میانی، عملکرد صحیح شیپوراستاش استفاده می شود. در این دستگاه با ارائه فشار به پرده گوش و ارائه صدای پروب همزمان با فشار عملکرد گوش میانی را بررسی می کند.

*مشاوره و تجویز سمعک بزرکسالان

 

 مشاوره و انتخاب سمعک یکی از بخش های مهم در تجویز سمعک می باشد. انتخاب سمعک علاوه بر توجه به میزان افت شنوایی باید براساس نیاز بیمار و محیط های شنیداری بیمار باشد به طور مثال بیماری که در اکثر اوقات به صورت تنها و در منزل می باشد نیازی به سمعک با تکنولوژی بالا ندارد و با سمعک های رده متوسط و پایین به خوبی مشکل شنوایی بیمار برطرف می شود.

برخلاف این مورد، بیماری که در اکثر اوقات با تلفن یا گوشی صحبت می کند و در جلسات و محیط های مختلف صوتی شرکت می کند نیاز به سمعک با جدیدترین تکنولوژی نظیر امکان اتصال به موبایل، کاهش نویز و افزایش کیفیت گفتار، پهنای پاسخ فرکانسی وسیعتر و... می باشد.

پس به طور کلی علاوه بر توجه به افت شنوایی و نوع سمعک(داخل گوشی، پشت گوشی و ریک) بهتر است انتخاب تکنولوژی یا رده سمعک براساس سن بیمار، شرایط محیطی و انتظار بیمار از سمعک انجام شود.

 *توجه1: در صورتی که بیمار نیاز به درک بهتر گفتار بخصوص در محیط های شنیداری شلوغ دارد استفاده از سمعک به صورت دوگوشی ضروری می باشد. علاوه بر این در این حالت استفاده از سمعک های پشت گوشی و ریک به دلیل داشتن دو میکروفن، امکان دایرکشنالیتی در سمعک گزینه بهتری نسبت به سمعک داخل گوشی می باشد.

**توجه2: در سمعک های ریک و پشت گوشی به دلیل داشتن فضای کافی امکان قراردادن دو میکروفن در سمعک وجود دارد اما در سمعک های داخل گوشی و نامریی تنها یک میکروفن وجود دارد.

  کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک فراشنوا  

سوال: کاربرد داشتن دو میکروفون در سمعک و توانایی دایرکشنالیتی چیست؟

پاسخ: در سمعک های جدید با داشتن ویژگی دایرکشنال سمعک قادر به تمرکز بر روی گوینده در جلو و عقب فرد استفاده کننده از سمعک می باشد. همچنین وجود ویژگی دایرکشنالیتی می تواند چند دسی بل درک گفتار را افزایش دهد که برای بیماران با افت فرکانس بالا و مشکل در درک گفتار بسیار با ارزش است.

همچنین سمعک در حالت عدم وجود صدا به صورت 360 درجه(حالت بدون جهت یابی) قرار می گیرد و به دنبال صدا می باشد و زمانی که صدا یا گفتار در محیط وجود داشته باشد بر روی آن متمرکز می شود که این ویژگی در محیط های شلوغ باعث افزایش درک گفتار و کاهش نویز زمینه می شود.

 

*تست شنوایی اطفال و کودکان

 

تست های شنوایی اطفال به صورت آبجکتیو انجام می شود به این معنی که کودک در روند انجام تست هیچ نقشی ندارد و در اکثر اوقات خواب می باشد. بنابراین می توان گفت تست های ادیومتری که برای ارزیابی آستانه شنوایی می باشد برای کودکان مناسب نیست.

*توجه: استفاده از ادیومتری با بلندگو برای ارزیابی میزان کارامدی سمعک برای کودکان استفاده می شود و تنها پاسخ کودک شناسایی جهت صدا(راست یا چپ) می باشد.

تست های مرسوم که در ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان استفاده می شود شامل: تست OAE، تست ABR، تست ASSR و تست تمپانومتری می باشد.

تست OAE: بررسی عملکرد سلول های مویی خارجی در حلزون

تست ای بی ار(ABR): بررسی عملکرد عصب شنوایی تا سطح ساقه مغز و تعیین آستانه های شنوایی

تست ASSR: تعیین آستانه های شنوایی در شدت های بالاتر(همانند تست ای بی ار)

تست تمپانومتری: بررسی عفونت گوش و پرده گوش(بررسی کامل بخش میانی گوش)

بنابراین به دلیل اینکه در کودکان همانند بزرگسالان احتمال آسیب در بخش حلزون و عصب وجود دارد باید تمامی تست های اشاره شده در بخش بالا انجام شود و انجام فقط یک تست OAE به معنی ارزیابی کامل مسیر شنوایی نمی باشد.

  محاسبه درصد افت شنوایی  

در تجربه و مشاهده بیماران دیده شده است که اکثر خانواده ها تست OAE را در بیمارستان قبل از ترخیص انجام می دهند و دیگر به دنبال انجام تست های دوره ای و تست ای بی ار نمی باشند.

دقت داشته باشید در نوزادان و کودکان به دلیل عدم همکاری و تشخیص درست شنوایی انجام تست های دوره ای OAE و ABR(بدو تولد، یک ماهگی، سه ماهگی، شش ماهگی و یکسالگی) ضروری می باشد زیرا در صورت افت شنوایی، کودک قادر به صحبت کردن نمی باشد و اکثر خانواده ها به اشتباه فکر می کنند که کودک تاخیر گفتار دارد و مشکل با گذشت زمان برطرف می شود اما اینگونه نیست و زمانی متوجه این مشکل می شوند که زمان زیادی را از دست داده اند و کودکشان نسبت به هم سن و سال های خود عقب افتاده است.

توجه داشته باشید سیستم شنوایی اولین حسی می باشد که در نوزاد شکل می گیرد زیرا شنوایی در شناخت و تکامل مغز نقش بسیار مهمی دارد و در صورت افت شنوایی حتی بسیار کم سبب تاخیر در رشد مغز و گفتار کودک می شود بنابراین این مسئله را بسیار جدی بگیرید.

 

 

*مشاوره و تجویز سمعک کودکان

 

تجویز سمعک در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار متفاوت می باشد زیرا شنوایی در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار بااهمیت تر می باشد و رشد گفتار و زبان به تجویز مناسب سمعک وابسته است.

در سمعک کودکان باید ویژگی وایرلس، بلوتوث دو گوشی، برنامه انتقال فرکانسی، پهنای فرکانسی بزرگتر، جهت یابی اداپتیو، تکنولوژی هوشمند، بهره کافی برای پوشش دهی مناسب میزان کم شنوایی، جدیدترین امکانات و بالاترین کیفیت لحاظ شود.

توجه داشته باشید سمعک کودکان باید به صورت پشت گوشی و با قالب نرم باشد.

سوال اکثر خانواده ها: آیا امکان تجویز سمعک داخل گوشی برای نوزاد وجود دارد؟

خیر. در نوزادان و کودکان به دلیل کانال گوش بسیار باریک امکان ساخت سمعک داخل گوشی وجود ندارد، احتمال بلعیدن سمعک توسط نوزاد و کودک وجود دارد، به دلیل رشد سریع کودک و کانال گوش نیاز به تعویض قالب گوش می باشد، سمعک های پشت گوشی نسبت به دیگر سمعک ها نیاز به مراقبت کمتر و احتمال خرابی کمتری دارد.

 

مرکز شنوایی و وزوز گوش تهران

 

*ارزیابی و درمان وزوز گوش

 

در مرکز فراشنوا هدف از فعالیت در بخش وزوز گوش درمان بیمار می باشد بنابراین برای داشتن نتیجه رضایت بخش و درمان مناسب باید ارزیابی دقیق وزوز گوش انجام شود. ارزیابی وزوز گوش شامل چندین بخش می باشد: در بخش اول با تاریخچه گیری دقیق باید علت شروع وزوز گوش، زمان شروع وزوز گوش، جنس و نوع صدا(تیز یا بم بودن صدا)، یک یا هردو گوش، بررسی وضعیت شنوایی، بررسی آزمایش خون بیمار(قند، چربی، غلظت خون، ویتامین ها)، بررسی داروهای مصرف شده، ویتامین ها، نوع رژیم غذایی و... مشخص شود.

در بخش دوم تست شنوایی(ادیومتری) برای تعیین آستانه های شنوایی بیمار انجام می شود زیرا مهمترین عامل شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد و با مشخص شدن عامل شروع وزوز می توان درمان مناسب تری برای بیمار انتخاب و انجام داد.

در بخش سوم باید فرکانس و شدت وزوز تعیین و مشخص شود. این مرحله ممکن است چندین بار تکرار شود زیرا براساس فرکانس وزوز گوش مراحل صدادرمانی یا ماسکر قابل انجام است و اگر بیمار در تعیین فرکانس وزوز همکاری کافی با متخصص شنوایی شناس نداشته باشد نتیجه درمان رضایت بخش نمی باشد.

در ادامه بعد از تعیین فرکانس وزوز گوش، در همان فرکانس نویز باند باریک به گوش دارای وزوز به مدت یک تا دو دقیقه ارائه می شود. در اکثر بیماران وزوز گوش کاهش پیدا می کند و باید بیمار از 0 تا 10 به شدت وزوز خود امتیاز دهد(شدت 10 بالاترین میزان وزوز گوش و شدت صفر پایین ترین سطح شدت وزوز گوش در نظر گرفته می شود).

همچنین مدت زمانی که طول می کشد وزوز به شدت اولیه یا قبل از درمان بازگردد توسط شنوایی شناس محاسبه می شود. میزان کاهش شدت وزوز بعد از ارائه صدا و میزان زمان بازگشت صدا به مقدار اولیه در تعیین میزان اثربخشی درمان و مدت زمان بهبودی از وزوز بسیار کمک کننده می باشند.

*توجه1: نتیجه این تست در مورد کارایی و اثر بخشی روش صدادرمانی و حتی تحریک الکتریکی و انتخاب روش درمان نقش بسیار مهمی دارد. به طور کلی مدت زمان درمان وزوز گوش 3 تا 6 ماه و در بعضی مقالات 6 تا 9 ماه بیان شده است اما توجه داشته باشید در طول مدت درمان وزوز بیمار باید رژیم غذایی مناسب، عدم استرس و اضطراب، آرامش ذهن و... را طبق مشاوره شنوایی شناس رعایت کند.

**توجه2: طبق رفرنس ها روش تحریک الکتریکی در صورتی که بیمار دارای کم شنوایی بیشتر از 40 دسی بل در 2 تا 4 فرکانس شنوایی باشد کارامدی ندارد و انجام روش صدادرمانی یا ماسکر ارجعیت بیشتری دارد.

  بهترین کلینیک تخصصی شنوایی و وزوز گوش در میدان فاطمی  

*تجویز سمعک های مخصوص وزوز گوش

 

یکی از روش های درمان وزوز گوش ماسگر یا سمعک های مخصوص وزوز گوش می باشد. در سمعک های قدیم تنها امکان تقویت صدا براساس میزان کم شنوایی فراهم شده بود اما در سمعک های جدید به دلیل اهمیت و اثربخشی بالای روش صدادرمانی برنامه وزوز گوش(TinnitusMasker یا SoundTherapy) قرار داده شده است تا سمعک علاوه بر تقویت صدا بتواند انواع صداهای مختلف را برای پوشش وزوز گوش تولید کند.

*سوال مهم: چرا در بیماران با سمعک و ماسکر همچنان وزوز گوش وجود دارد و هیچ نتیجه ی مثبتی دیده نمی شود؟

احتمال اول: عدم ارزیابی دقیق در تعیین فرکانس و شدت وزوز گوش

احتمال دوم: عدم تنظیم مناسب سمعک(سمعک باید با توجه به فرکانس وزوز گوش تنظیم شود)

احتمال سوم: نامناسب بودن انتخاب سمعک

توجه داشته باشید نامناسب بودن انتخاب سمعک به این معنی می باشد سمعک قادر به پوشش فرکانس وزوز گوش بیمار نمی باشد. هر سمعک دارای پهنای پاسخ فرکانسی مختلف می باشد(خروجی از فرکانس ها که سمعک قادر به تولید آنها است) و توجه به این نکته در تجویز سمعک مخصوص وزوز بسیار مهم می باشد.

برای مثال وزوز گوش بیمار در بالاترین فرکانس شنوایی(فرکانس 8 کیلوهرتز) می باشد و بیمار به دلایل عدم بودجه کافی سمعک قدیمی تهیه می کند که پاسخ فرکانسی آن تا محدوده 4 کیلوهرتز می باشد. بنابراین سمعک قادر به تحریک یا حتی پوشش فرکانس وزوز نمی باشد و بیمار حتی با استفاده منظم و طولانی مدت از سمعک به هیج نتیجه مناسبی از درمان وزوز گوش دست پیدا نمی کند.

بنابراین به طور کلی انتخاب سمعک برای بیماران با کم شنوایی بهتر است براساس نیاز و محیط های شنیداری بیمار انتخاب شود. همچنین در انتخاب سمعک های مخصوص وزوز گوش باید به فرکانس وزوز گوش توجه شود تا در طول مدت 3 تا 6 ماهه شاهد کاهش شدت و حذف وزوز گوش باشیم.

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

درمان وزوز گوش با روش های مختلف(صدادرمانی، الکتریکی، ماسکر، TRT، موسیقی درمانی)، تجویز جدیدترین سمعک های 2022 با شرایط اقساط، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، ارزیابی شنوایی بزرگسالان در مرکز فراشنوا انجام می شود و همچنین باعث افتخار است که تاکنون در زمینه وزوز گوش و تجویز سمعک توانسته ایم رضایت بیش از 90 درصد بیماران مراجعه کنندگان به این مرکز را با روش های مختلف درمان و تجویز مناسب سمعک بدست بیاوریم.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

 


دیدگاه ها درباره کلینیک تخصصی شنوایی و وزوز گوش در میدان فاطمی

سلام
خسته نباشید
پدرم به طور ناگهانی گفته که صدا براش کم شده و کلمات مثل قبل نامفهوم نیست و یک صدای سوت مانند شدید در سرش می شنوه. رفتیم دکتر به ما گفتند سکته گوش کرده اما هیچ توضیحی ندادند که این چیه.
امکانش هست توضیح بدید سکته گوش چیه؟
چطوری بفهمیم سکته گوش کردیم؟ و اینکه درمان داره؟
برای درمان سکته گوش کجا مراجعه کنم؟
ممنون


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.