بهترین درمان وزوز گوش

بهترین درمان وزوز گوش

بهترین درمان وزوز گوش با روش های جدید و نوین

 

مهمترین علت های شروع وزوز گوش چیست؟

 

(چرا وزوز گوش شروع می شود؟)

 

در ابتدا باید گفته شود که وزوز گوش بیماری نیست و تنها عارضه یک بیماری می باشد. به طور مثال سرماخوردگی سبب گلو درد می شود. پس گلودرد عارضه سرماخوردگی محسوب می شود. وزوز گوش نیز اینگونه است که در بخش زیر به مهمترین علت های وزوز گوش اشاره می شود.

 

حال چه عواملی در ایجاد وزوز گوش نقش دارند، به خاطر داشته باشید که عامل های متعددی می توانند در وزوز گوش نقش دارند. 

 

از مهمترین عامل ایجاد وزوز گوش، کم شنوایی می باشد. کم شنوایی در سنین بالا(دهه 5 به بالا) که به علت پیرگوشی می باشد وزوز گوش نیز بسیار شایع می باشد. به این علت که در حالت پیرگوشی بیمار در بعضی محیط ها صدا را به خوبی درک نمی کند و علت آن را افزایش سن و پیری می داند دیگر اقدام به ارزیابی شنوایی و رفع مشکل کم شنوایی(استفاده از سمعک گوش) نمی باشد.

 

امروزه استفاده از هندزفری بین جوانان بسیار شایع شده است به دلیل عدم کنترل خروجی صدا توسط هدفون و قرارگرفتن در داخل کانال گوش(صدا در کانال گوش بلندتر می شود) احتمال آسیب شنوایی بیشتر می شود. 

 

مشکل کم شنوایی ناشی از هندزفری این می باشد که خود فرد احساس کم شنوایی نمی کند و زمانی که مشکل حاد در ارتباطات و درک صدا پیدا می کند درمان و استفاده از سمعک بسیار سخت می شود.

 

به دلیل عدم بررسی سالانه ادیومتری، هیچ گاه از وضعیت شنوایی خود اطلاعی نداریم برهمین اساس بعد از ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش بیمار به دنبال درمان و پیشگیری از وزوز گوش می رود. یکی دیگر از عامل های شروع وزوز گوش درمعرض قرارگیری با صدای بلند یا ضربه صوتی شدید و ناگهانی است. به طور مثال کارگران کارخانجات ریختگری، اهنگری و... که دایم در معرض صدای بلند می باشند یا ضربه صوتی شدید نظیر صدای شلیک گلوله، ترقه و صداهای بلند شدید نیز می توانند در شروع وزوز گوش نقش داشته باشند.

  بهترین درمان وزوز گوش  

نکته:خوشبختانه برای افرادی که در اثر کم شنوایی دچار وزوز گوش شده اند استفاده از سمعک های مخصوص وزوز گوش(سمعک های ماسکردار) در بالای 90 درصد موارد موثر می باشد و بیمار هیچ آزاردهندگی نسبت به وزوز ندارد. 

 

لازم است برای افراد با سن بالای 50 سال، هر سال یکبار تست شنوایی انجام شود و برای افراد زیر 50 سال هر دو تا سه سال تست شنوایی مناسب می باشد.

 

دومین عامل ایجاد وزوز گوش، ضربه روحی شدید یا مشکلات احساسی شدید به فرد می باشد. ضربه روحی شدید سبب تحریک سیستم کنترل کننده احساسات(سیستم لیمبیک) و ایجاد وزوز گوش می شود.

 

عامل دیگری که در وزوز نقش دارد بیماری های گوش می باشند که وزوز یکی از عوارض یا نشانه های آن می باشد. به طور مثال به بیماری منییر(احساس پری، کم شنوایی، وزوز گوش و سرگیجه) یا تومورهای عصب شنوایی می توان اشاره کرد.

 

استفاده از داروهایی نظیر قرص آسپیرین نیز سبب ایجاد وزوز گوش می شوند اما بعد از قطع مصرف دارو وزوز گوش نیز قطع می شود.( اما در نظر داشته باشید که بسیاری از بیماران به دلیل مشکلات قلبی و عروقی یا دیگر بیماری ها نمی توانند مصرف دارو را قع کنند)

 

دیگر عواملی که در تولید وزوز نقش کوچکی دارند: جرم گوش، مشکلات عروقی(وزوز ضربان دار)، مشکلات ماهیچه(انقباض ماهیچه های گوش میانی)، قند و چربی خون. استفاده از هندزفری یا در معرض قرارگیری با صدای بلند یکی از مهمترین عوامل ایجاد وزوز گوش می باشد.

 

مراحل ارزیابی اولیه وزوز گوش چگونه است؟

 

 

 

*مرحله اول: مشاوره وزوز گوش یا شنیدن صدا در گوش

 

در ابتدا باید از بیمار در مورد وزوز گوش سوال شود:

 

در یک گوش وجود دارد یا هر دو گوش، شدت وزوز ثابت است یا تغییر می کند، چه عواملی سبب تغییر شدت وزوز می شوند، فرکانس وزوز ثابت است یا متغیر، با عصبانیت و استرس وزوز بدتر می شود، با استفاده از دارو ارامبخش وزوز تغییری می کند.

 

به یاد داشته باشید که استرس در تولید وزوز گوش و بدتر شدن علایم آن نقش اساسی دارد و اگر بهترین روش های درمانی برای رفع وزوز گوش انجام شود اما بیمار به کنترل استرس، عصبانیت، غذای مناسب و ... توجه نکند، وزوز هیچ تغییری نمی کند.

 

بسیاری از مراجعین بعد از مدت طولانی به کلینیک شنوایی مراجعه می کنند و زمانی که در مورد تاخیر در مراجعه به کلینیک سوال می شود، بیمار بیان می کند که در ابتدا فکر می کند که این صدا(وزوز گوش) به دلیل افزایش سن طبیعی می باشد و باید آن را تحمل کند یا با بیان اینکه سن من بالاست و این مسایل طبیعی است از مراجعه به مطب شنوایی سنجی خودداری می کنند و به مرور وزوز گوش نیز بدتر می شود و رفع یا کاهش شدت آن سخت تر می شود.

  مرحله دوم: ارزیابی و تست شنوایی انجام تست شنوایی با ادیومتری از طریق ارائه صدا در فرکانس و شدت های مختلف انجام می شود. در نتیجه می توان وضعیت شنوایی بیمار را در فرکانس های مختلف مشخص کرد و چون کم شنوایی مهمترین عامل شروع وزوز گوش می باشد انجام این تست ضروری است.    مرحله سوم: تعیین فرکانس و شدت وزوز گوش در این مرحله با ارائه دو صدا یا فرکانس در گوش مقابل به وزوز گوش فرکانس وزوز گوش تعیین می شود. به این صورت که فرکانس های مختلف(8 کیلو، 6 کیلوهرتز، 4کیلوهرتز و...) در سطح شدت بالای آستانه شنوایی بیمار ارسال می شود و بیمار باید نزدیکترین یا شبیه ترین فرکانس به وزوز خود را انتخاب کند. تعیین دقیق فرکانس وزوز گوش بسیار مهم می باشد زیرا انتخاب اشتباه فرکانس نتیجه درمان را تغییر یا بی تاثیر می کند.  

مرحله چهارم: انتخاب و مشاوره نوع روش درمانی وزوز گوش

در مرحله آخر با بررسی وضعیت شنوایی بیمار و پاسخ به روش صدادرمانی و فرکانس وزوز گوش نوع و روش درمانی انتخاب می شود. تاکنون روش های زیادی برای درمان وزوز گوش ارائه شده است که در مرکز فراشنوا بسیاری از این روش ها موجود و برای بیماران انجام می شود به طور مثال روش های درمان وزوز گوش به ترتیب روش صدادرمانی، ماسکر، تحریک الکتریکی با جریان متناوب، تحریک الکتریکی با جریان مستقیم(TDCS)، لیزر گوش، موسیقی درمانی، ویتامین درمانی، رژیم غذایی و ... می باشند.    

درمان های خانگی وزوز گوش چیست؟

 

* عدم استرس، اضطراب و عصبانیت

 

* خواب مناسب و به دور از خستگی

 

 *انجام ورزش (به دلیل افزایش گردش خون در تمامی مناطق بدن و خونرسانی و ترمیم مناطق آسیب دیده بیشتر )

 

*عدم مصرف غذاهای فست فود، نوشابه، چای، قهوه، نمک، فلفل

 

*عدم مصرف سیگار یا الکل

 

کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک فراشنوا

.

جدیدترین روش های درمانی وزوز گوش:

 

توجه شود که روش های درمانی بیان شده در اینجا نسبت به سایر روش های بکاررفته جهت درمان وزوز کارامدتر می باشند اما با این وجود درمان و روش قطعی برای وزوز گوش معرفی نشده است.

 

بسیاری از مقالات پیشنهاد کرده اند که اگر وزوز یا حتی سرگیجه گوش در مراحل اولیه می باشند، ویتامین های خانواده B بخصوص ویتامین B12 در کنترل و کاهش و حتی رفع وزوز گوش بسیار کمک کننده می باشند. همچنین کمبود ویتامین هایی نظیر ویتامین دی، زینک، منیزیم، آهن، پتاسیم، امگا3 در شروع و تشدید وزوز گوش نقش مهمی دارند بنابراین مصرف این موارد درکنار ویتامین ب12 در کاهش شدت وزوز گوش کمک کننده می باشد.

 

توجه مهم: بر طبق مقالات در اکثر افراد مصرف ویتامین ها(ویتامین هایی که بیان شده) در کاهش شدت وزوز گوش موثر می باشند اما سبب قطع کامل وزوز گوش نمی شوند و باید سایر درمان های وزوز گوش در کنار این ویتامین ها انجام شود تا نتیجه بهتری دیده شود.

 

در صورت وجود وزوز عروقی یا ماهیچه ای که محل آن گوش میانی (وزوز محیطی) می باشد از لیزر گوش استفاده می شود. به این حالت که سر لیزر در داخل کانال گوش قرار می گیرد و با گرم کردن عروق و ماهیجه های گوش میانی سبب رفع وزوز گوش می شوند.

 

وزوز ناشی از کم شنوایی گوش (روش صدا درمانی): برای جبران شنوایی فرد باید از سمعک مناسب استفاده کرد. امروزه با تکنولوژی جدید سمعک ها علاوه بر تقویت صدا، برنامه های وزوز گوش با تنوع در ارائه تمامی صداها وجود دارد. اما باید قبل از اینکه انتخاب سمعک و تجویز سمعک انجام شود تست شنوایی (جهت تعیین شنوایی در فرکانس هیای مختلف) و ارزیابی وزوز گوش (تعیین شدت و فرکانس وزوز) انجام شود.

 

با انجام ارزیابی وزوز گوش به راحتی می توان با ارائه صدایی به مدت 60 ثانیه در فرکانس وزوز گوش و در شدتی بالاتر از وزوز، تاثیر صدادرمانی بر وزوز گوش را مشاهده کرد.

 

همچنین دیده شده است که فرد با شنوایی نرمال دارای وزوز گوش می باشد. در این حالت می توان از سمعک با برنامه های وزوز استفاده کرد یعنی سمعک هیچ صدایی را تقویت نمی کند و فقط در فرکانس وزوز صداهای مختلف را ارائه می دهد. علاوه بر سمعک های ماسکر در افراد با شنوایی نرمال، تحریک الکتریکی عصب واگ نیز گزینه بسیار مناسبی می باشد.

 

توجه مهم: بر طبق رفرنس ها انجام تحریک الکتریکی برای درمان وزوز گوش در تمامی افراد موثر نمی باشد و علت این امر وجود کم شنوایی می باشد. به این صورت که افرادی که دچار کم شنوایی در حداقل 3 فرکانس با شدت بیشتر از 50-40 دسی بل می باشند روش تحریک التریکی در آنها موثر نیست یا شانس کمتری برای درمان با روش الکتریکی را دارند.

 

توجه مهم 2: درمان وزوز گوش همانند درمان سایر بیماری ها به صورت تدریجی انجام می شود بنابراین بیماران عزیز دقت داشته باشند در طول روند درمان بعد از 3 تا 4 جلسه باید شاهد تغییر رو به کاهش شدت وزوز گوش باشند.

 

در موارد شدید وزوز از داروهای قوی آرامبخش جهت تسکین(آلپرازولام، کلونازپام، دیاسپام و...) سیستم عصبی یا داروهای کنترل وزوز که توسط متخصص روان پزشک یا پزشک گوش حلق و بینی  تجویز می شود.

 

در بیمارانی که با روش صدادرمانی یا ارائه صدا وزوز گوش بدتر می شود استفاده از روش موسیقی درمانی با ناچ فیلتر بهترین گزینه می باشد. در این افراد فعالیت عصبی در منطقه فرکانس وزوز بسیار بالا می باشد و ارائه صدا باعث افزایش تحریک یا فعالیت عصبی و بدتر شدن وزوز گوش می شود(برخلاف افراد با کم شنوایی که فعالیت عصبی به دلیل عدم تحریک ناشی از کم شنوایی کاهش پیدا کرده است). در این روش با عدم ارائه صدا(فیلترکردن صدا) در فرکانس وزوز گوش و عدم تحریک فرکانس وزوز گوش تحریک در تمامی مناطق عصب شنوایی یکسان انجام می شود. به این ترتیب به مرور زمان و با یکسان شدن فعالیت عصبی در طول عصب شنوایی وزوز گوش کاهش پیدا می کند.

 

سوالات اکثر بیماران در مورد بهترین روش های درمان وزوز گوش

  *علت اصلی شروع وزوز گوش چیست؟(چرا وزوز گوش ایجاد می شود) مهمترین علت ایجاد و شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد. کم شنوایی ممکن است در هر سنی دیده شود بنابراین بهتر است بیماران با وزوز گوش در ابتدا از وضعیت شنوایی خود مطلع شوند. *برای درمان وزوز گوش باید به کجا مراجعه کنم؟ برای درمان وزوز گوش ابتدا باید به کلینیک های شنوایی سنجی جهت بررسی وضعیت شنوایی، عفونت گوش میانی و جرم گوش مراجعه شود. در صورت وجود افت شنوایی تجویز سمعک یا سمعک های ماسکر دار انجام شود و برای بیماران با عفونت گوش یا ساکشن جرم به متخصص گوش حلق بینی ارجاع داده شود. *بهترین درمان وزوز گوش چه روشی است؟ انتخاب بهترین درمان وزوز گوش بستگی به عامل شروع وزوز گوش می باشد. به طور مثال در بیماران با افت شنوایی شدید استفاده از سمعک یا سمعک ماسکر دار بهترین گزینه می باشد و روش تحریک الکتریکی یا لیزر هیچ تاثیری دردرمان وزوز ندارند. در مقابل برای بیمار با عدم افت شنوایی استفاده از سمعک ماسکر دار یا تحریک الکتریکی گزینه مناسبی می باشد.  *آیا وزوز گوش با دارو درمان می شود؟ داروی مشخصی برای درمان وزوز گوش وجود ندارد. همچنین استفاده از داروها در افراد بسیار کمی برای درمان وزوز گوش موثر می باشد. *درمان وزوز گوش با سمعک های ماسکردار امکان پذیر است؟ درمان وزوز گوش با سمعک مخصوص وزوز یا ماسکردار برای افراد با کم شنوایی بسیار موثر می باشد زیرا هم با جبران کم شنوایی سبب تحریک عصب شنوایی می شود و هم با ارائه نویز باندباریک علاوه بر تحریک دایم عصب شنوایی در فرکانس وزوز سبب عدم توجه بیمار به وزوز نیز می شود. *درمان وزوز گوش چقدر طول می کشد؟ درمان وزوز گوش باید با چندین روش درمانی صورت گیرد تا نتیجه بخش باشد و استفاده از تنها یک روش تاثیر زیادی بر کاهش شدت وزوز گوش ندارد. از این رو بیمار در درمان وزوز نقش بسیار مهمی دارد بنابراین در صورتی که بیمار به طور کامل وظایف خود را انجام دهد وزوز در مدت کوتاهی کاهش و حذف می شود. *آخرین درمان وزوز گوش چه روشی است؟ اخرین و جدیدترین روش های درمان وزوز گوش استفاده از روش تحریک الکتریکی عصب واگ می باشد که اخیر تحریک الکتریکی زبان نیز ارائه شده است. *بهترین قرص درمان وزوز گوش چیست؟ استفاده از قرص های آرامبخش نظیر آلپرازولام، کلونازپام، دیازپام و... در درمان وزوز گوش بسیار موثر می باشد زیرا با کاهش فعالیت عصبی و حفظ آرامش فرد سبب کاهش وزوز می شود.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا با تجهیزات و روش های درمانی جدید در جهت درمان یا کاهش آزاردهندگی وزوز گوش فعالیت دارد. استفاده از روش های تحریک الکتریکی، ویتامین درمانی، صدادرمانی، روش های TRT، سمعک های مخصوص وزوز گوش، متخصص روان شناس و سایر روش های درمانی براساس شناسایی نوع الگوی و علت وزوز گوش انجام می شود.

 

همچنین در این کلینیک تجویز جدیدترین سمعک های 2023-2022 از انواع برندهای سمعک با شرایط پرداخت اقساطی برای بیماران عزیز ارائه می شود. تعمیر انواع مدل های سمعک، ارزیابی شنوایی کودکان و بزرگسالان، انجام مانورهای درمانی سرگیجه، تهیه قالب های ضدآب و ضدصوت و ... نیز از خدمات مرکز شنوایی فراشنوا می باشد.

برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava

 


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.